aanhaalmoment

Plaats hier je vragen en/of info over banden, velgen, ET waardes, ...

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Gast

aanhaalmoment

Bericht door Gast » ma 22 jan 2007, 6:00 pm

wat is eingelijk het voorgeschreven aanhaalmoment van de wielmoeren bij alu velgen van de puma ?

groeten andre

hansie

Bericht door hansie » ma 22 jan 2007, 8:11 pm

Zo'n 80 - 100 Nm.

Gast

Bericht door Gast » di 23 jan 2007, 7:53 am

hansie schreef:Zo'n 80 - 100 Nm.
oke badankt
had ze met 90 vast gezet dus goed gegokt

Gast

Bericht door Gast » di 23 jan 2007, 7:57 am

hmz.... ik doe altijd vast = vast


en er is er nog nooit 1 losgekomen (of afgebroken) 8)

hansie

Bericht door hansie » di 23 jan 2007, 8:05 am

Scuzz schreef:hmz.... ik doe altijd vast = vast
en er is er nog nooit 1 losgekomen (of afgebroken) 8)
Denk dat dat aardig overeen komt met de gewenste aanhaalmomenten. In ieder geval veel beter dan dat ze met de luchtsleutel worden vastgezet :evil:
(PS. Als iemand nog een momentsleutel te koop weet voor weinig :wink: )

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » di 23 jan 2007, 8:05 am

Scuzz schreef:hmz.... ik doe altijd vast = vast


en er is er nog nooit 1 losgekomen (of afgebroken) 8)
Dat dacht ik ook. Laatst spoorverbreders erop gezet. Paar dagen na de meeting op de Veluwe toch ff moertje voor gecheckt: toch 1 los :? Dus tip: na het vastdraaien van je moeren, een paar dagen later ze toch even checken voor de zekerheid :wink: Door trilling kunnen ze toch losgeraken, zeker als je ze vastdraait met bijv. alleen een kruissleutel...

Gast

Bericht door Gast » di 23 jan 2007, 9:25 am

gabbagirl schreef:
Scuzz schreef:hmz.... ik doe altijd vast = vast


en er is er nog nooit 1 losgekomen (of afgebroken) 8)
Dat dacht ik ook. Laatst spoorverbreders erop gezet. Paar dagen na de meeting op de Veluwe toch ff moertje voor gecheckt: toch 1 los :? Dus tip: na het vastdraaien van je moeren, een paar dagen later ze toch even checken voor de zekerheid :wink: Door trilling kunnen ze toch losgeraken, zeker als je ze vastdraait met bijv. alleen een kruissleutel...
//scuzz duikt onder bureau//

maar jij hebt ook vrouwenarmpjes

//scuzz blijft voor de zekerheid nog ff in schuilmodus zitten//

:wink:

p.s. is niet lullig bedoeld he... beter vrouwenarmpjes op een vrouw als van de bodybuild gevallen (is dan weer mijn mening 8))

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » di 23 jan 2007, 9:54 am

Scuzz schreef: //scuzz duikt onder bureau//

maar jij hebt ook vrouwenarmpjes

//scuzz blijft voor de zekerheid nog ff in schuilmodus zitten//

:wink:

p.s. is niet lullig bedoeld he... beter vrouwenarmpjes op een vrouw als van de bodybuild gevallen (is dan weer mijn mening 8))

Zal ik dit maar niet aan mijn lieffie vertellen, hij heeft de moeren aangedraaid namelijk!!
Blijf dus nog maar ff zitten. :twisted:

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » di 23 jan 2007, 10:41 am

aanhaal moment is 85nm
zelf trek ik ze altijd met 120nm aan

Sjoerd102
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 5:47 pm
Locatie: Zjwame (Swalmen)
Contacteer:

Bericht door Sjoerd102 » di 23 jan 2007, 11:05 am

PuMarc heeft volgens mij ook ervaring met losse moertjes. Laat i kzeggen: Vroemdag 2006 :lol:
Laot gaon dae wage!


Afbeelding

De hierboven vermeldde tekst staat onder voorbehoud van tiebvoudten en vergissingen.
De auteur verwijst tevens naar de vrijheid van meningsuiting.

petter

wielmoeren

Bericht door petter » wo 24 okt 2007, 10:15 pm

:!: Altijd een momentsleutel gebruiken bij lichtmetalen velgen. Anders bestaat de kans op vervorming, wat weer beweging in de velg veroorzaakt en dan weer losse moeren. Succes allemaal

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » do 25 okt 2007, 7:09 am

De TIS schrijft 85 nm voor.. En een beetje momentsleutel heb je voor ong. 100 euro, dus die gaat er zeer binnenkort wel komen.
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » do 28 mei 2009, 9:03 am

sorry voor het omhogen schoppen van dit oude topic, maar ik wil ook een momentsleutel gaan halen namelijk :wink:
Moet ik er alleen op letten dat het bereik goed zit, dus op 85n..of zijn er meer dingen waar ik op moet letten?

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 805
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » do 28 mei 2009, 7:51 pm

85 nm???

is wel heel erg weinig mensen...

Dan vallen ze er volgens me vanzelf vanaf...

140 nm heeft Ratje mij gezegd en als je eerst gewoon met de hand aandraaid dan heb je die al ongeveer.

Ik heb gisteren toevallig mijn rechter achterwiel los gehad en die 140 nm draai je ook zonder veel moeite weer los
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » do 28 mei 2009, 8:02 pm

pumamartin schreef:85 nm???

is wel heel erg weinig mensen...

Dan vallen ze er volgens me vanzelf vanaf...

140 nm heeft Ratje mij gezegd en als je eerst gewoon met de hand aandraaid dan heb je die al ongeveer.

Ik heb gisteren toevallig mijn rechter achterwiel los gehad en die 140 nm draai je ook zonder veel moeite weer los
ssst 120 nm :wink: daar zet ik ze altijd mee vast
staat een paar regels hier boven :wink:

Plaats reactie