ABS geprobeerd

Hierin alles posten met betrekking tot het rem-systeem van de Puma

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » di 25 dec 2007, 5:23 pm

pumamartin schreef: blijf KIJKEN waar je naartoe wil, kijk dus niet naar het object dat je wil ontwijken. Kijk je daarheen dan is 100% zeker boem.

De pumadrivers die vorig jaar de anti-slipcursus gedaan hebben weten dat uit ervaring..... zeer leerzaam.
Of de Pumadrivers die vorig jaar meegingen naar Saarlouis :roll: Met dank aan die slipcursus een paar weken ervoor heb ik mijn Puma een kusje van een vangrail kunnen besparen bij een afrit naar een p-plek met een IETS te hoge snelheid :oops:
pumamartin schreef:Als je zonder abs vol in de remmen gaat trap je meestal niet echt vol door. Omdat je op een bepaald moment de grip verliest en dan de rem minder hard blijt intrappen....
Geen problemen mee. Heb met mijn Escort die ik hiervoor had ook een slipcursus gedaan. Was de enige zonder abs, maar ook de enige die een volle noodstop durfde te maken :twisted: Gewoon piepende bandjes en stil hihi... :ok: Put the pedal to the metal ofzoiets toch?

Dees

Bericht door Dees » vr 28 dec 2007, 11:00 am

Gast schreef:Ik hoor welleens dat als je goede remmen hebt een auto zonder ABS beter remt dan met?

Broodje aap?
Denk dat dat meer een kwestie is van meningen. Ze zullen niet voor niets zulke opties op zowat alle nieuwe auto's zetten

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 805
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » vr 28 dec 2007, 4:56 pm

Gast schreef:Ik hoor welleens dat als je goede remmen hebt een auto zonder ABS beter remt dan met?

Broodje aap?
ja en nee denk ik.

Het grote voordeel van abs is dat je auto bestuurbaar blijft.
Zonder abs bij droge wekdek denk ik dat de remweg korter is, omdat de abs steeds even de rem 'los' laat.
Maar dan moet je weer geen obstakel in de weg hebben, anders heb je wel een heel korte remweg.
Bij gladwegdek ben je met blokkerende remmen weg.........
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » vr 28 dec 2007, 5:39 pm

Idd, het hangt geheel van de omstandigheden af. Op een recht stuk noodstop is zonder abs beter, maar moet je iets uitwijken is met abs beter...kort door de bocht gezegd dan :wink:

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » vr 28 dec 2007, 10:19 pm

remmen met of zonder abs met het zelfe rem systeem maakt niets uit
maar heb nu 2x geprobeert te type waarom dit zo is maar het forum vind mijn bericht iederkeer te lang :cry3: even in het heel kort abs is een hulp middel maar verbeterd niets alleen de bestuurder die de banden niet kan laten rollen zoals bijna iedereen in een nood situatie door pompend te remmen abs meet de snelheid vn de band en verlaagd de druk van het remsysteem van de band die minder hard draait doordat hij slipt want een slippend wiel kan niet zoveel krachten aan als een draaiend wiel dus ook minderhard remmen en dit het zelfde met in een bocht komen extra krachten op waardoor hij eerder blokkeerd en dus geen grip meer heeft en niet meer bestuurbaar door is maar hier zijn extra systemen voor die beter werken als abs

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » za 29 dec 2007, 9:29 am

Duidelijk uitleg ratje. dank je!



als je te lang wacht met posten, dan denkt het forum dat je een bot bent en een automatisch bericht post...denk dat ik die mod maar is ga weghalen.... de andere houden de spammers toch tegen.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 805
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » za 29 dec 2007, 11:26 am

gabbagirl schreef:Duidelijk uitleg ratje. dank je!



als je te lang wacht met posten, dan denkt het forum dat je een bot bent en een automatisch bericht post...denk dat ik die mod maar is ga weghalen.... de andere houden de spammers toch tegen.
Dat je een BOT bent :shock: een kat vreet toch geen botten.. toch

En rat troost je.......gebeurd mij ook regelmatig... te te te ..... te laat.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Clawz

Bericht door Clawz » za 29 dec 2007, 3:48 pm

Gast schreef:Ik hoor welleens dat als je goede remmen hebt een auto zonder ABS beter remt dan met?

Broodje aap?
Zie de volgende linkjes:
http://www.drivingfast.net/car_control/braking.htm
http://www.drivingfast.net/technology/ABS.htm

Maw, als je goddelijk bent en het wiel precies NET voor het blokkeer punt kan houden, ja, dan sta je sneller stil dan een muts die zomaar met 2 voeten op de rem gaat staan en blind vertrouwt op de ABS. Het probleem is dat je dat nooit lukt op de openbare weg (hobbeltjes, natte plekken in het asfalt, remtemperatuur stijgt dus de rem wordt 'opeens' effectiever, etc).

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 805
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » za 29 dec 2007, 3:59 pm

Tja Clawz, dat is nu het verschil tussen theorie en praktijk h?.

En de meeste van die, vrouwelijk en mannelijk mutsen, schrikken zich lam als ze vol in de remmen gaan. Omdat ze de werking van de abs nog nooit gevoeld en zeker niet gehoord hebben...
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » zo 30 dec 2007, 9:10 pm

pumamartin schreef:
Dat je een BOT bent :shock: een kat vreet toch geen botten.. toch

En rat troost je.......gebeurd mij ook regelmatig... te te te ..... te laat.
Een spambot om psies te zijn... :wink:
En als je lang doet over het typen van een berichtje. voor het posten ff je tekst selecteren en kopie?ren. krijg je dan de melding. kun je hem gewoon weer plakken :wink:
Maar ik zal eens kijken of ik die mod er uit kan halen....

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 805
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » zo 30 dec 2007, 10:34 pm

gabbagirl schreef:
Een spambot om psies te zijn... :wink:
En als je lang doet over het typen van een berichtje. voor het posten ff je tekst selecteren en kopie?ren. krijg je dan de melding. kun je hem gewoon weer plakken :wink:
Maar ik zal eens kijken of ik die mod er uit kan halen....
ik type gewoon niet meer zulke lange berichten... :wink:
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » do 03 jan 2008, 11:55 am

Gast schreef:Maar met pompent remmen rem je toch minder snel dan met KLAPHIJAA?
een blokerend wiel zegt al genoeg dat je geen grip meer hebt dus je kunt geen remkrachten op de weg zetten door het pomen als hij blokkeerd zorg je er voor dat hij weer gaat rollen dus grip krijgt :wink:

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » do 03 jan 2008, 12:47 pm

Het is duidelijk dat een glijdende auto minder goed te besturen is dan een rijdende. Extra vangnetten kunnen welkom zijn, maar zijn ook meer dan eens een lapmiddel: volgens mij is effectief remmen van meer dingen afhankelijk dan alleen de hulpmiddelen. Fading door vermoeide remleidingen of verlies aan remkracht door versleten remschijven/blokken zijn ergere boosdoeners.

Om veilig te rijden zou ik dan ook eerder investeren in het remsysteem, dan in anabolen voor de snelheidsprestaties. De Puma is toch al niet overbemeten als het om de remmen gaat... :wink:
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

Clawz

Bericht door Clawz » do 03 jan 2008, 2:24 pm

Yip, de kleine pre-2000 remmen zijn na een noodstop op de snelweg (120-0) wel uitgepoept. Je komt er zeer zeker stop mee, maar doe 2 keer zo'n noodstop in heel korte tijd met standaard schijfjes en blokjes, en dan is het toch al snel erg spannend!

Maar het grootste deel van effectief remmen is toch echt diegene achter het stuur: doseren gaat al te vaak fout. Op de motor merk je het heel goed: als je een noodstop gaat maken en je gaat direct HOP maximale remdruk heb je een grote kans dat er een wiel blokkeert. Ook in de auto dus.. remdruk opbouwen! Eerst de rem aanleggen en de vertraging inzetten zodat het gewicht zich naar de voorwielen kan verplaatsen, en dan pas doorduwen. (Je hoeft geen minuut te wachten uiteraard :lol: ) Met het extra gewicht op de voorkant van de auto/motor heb je veeeeel meer grip.
Op deze manier dus:
Afbeelding

Probeer het maar eens in de auto op een lege gladde weg: 80km/u, en dan een hele felle 'prik' op de rem en vasthouden. Dikke kans dat de ABS inspringt. Daarna nog een keer, maar nu bouw je die maximale remkracht op in ongeveer een 0,5 - 1 seconde. En dan merk je opeens dat je toch wel erg snel stop komt!


Bij het pompend remmen is het de bedoeling dat je voorkomt dat ie blokkeert. De hele gedachte erachter is dat je opnieuw begint met remmen, en dan ervoor zorgt dat ie niet nog eens blokkeert. Elke keer *prik* - *los* - *prik* - *los* ziet natuurlijk erg komisch uit :P

Tijdens dat pompend remmen (en ook als de ABS echt inspringt) voel je het gewicht in de auto heen en weer vliegen. Elke keer als de ABS inspringt of als je de rem lost vliegt het gewicht naar midden/achteren, en krijg je dus minder druk op de voorwielen, waardoor ze sneller blokkeren. Ook dit zal waarschijnlijk een reden zijn waardoor de remweg iets langer wordt. Zou je in ??n keer als een echte Schumi het optimale punt vinden, dan blijft het gewicht continue op de voorwielen rusten, en heb je dus de optimale grip (=remkracht)!

Plaats reactie