Distributieriem interval 1.7 is veranderd
Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators
Distributieriem interval 1.7 is veranderd
Hoi Pumadrivers,
Ik zie dat in het FAQ gedeelte nog het verkeerde interval voor de distributieriem voor de 1.7 staat. Het oude interval was 10 jaar, en 150.000 km.
De nieuwe intervallen voor de 1.7 zijn 5 jaar, en 120.000 km. Dit omdat er een aantal gevallen waren met distributieriemen die knapten, met alle gevolgen van dien. Voor de 1.4 en 1.6 zijn de oude intervallen van 10 jaar nog van kracht.
Bron: www.pumapeople.com , en nadat ik een beetje gespit heb ook http://www.etis.ford.com/fordservice/se ... uleView.do (FordService -> Puma / Zetec-S VCT, en dan kijken bij "Onderhoud op langere termijn" onderaan)
Als je distributieriem vervangen wordt, zorg dat ze de distributie set gebruiken!!! Niet alleen de riem, dan mis je de nieuwe spanrollen en trekbouten, en dan loopt je nog alles in de soep. De hele set kost ongeveer 80-100 euro aan onderdelen.
Doe er je voordeel mee!
/edit:
Als je toch je riem gaat laten vervangen, en je auto is bijna 10 jaar oud, laat dan direct je multiriem vervangen. Die zit namelijk achter de distributieriem, dus als je die tegelijk laat doen kost het je geen uurloon, alleen de nieuwe riem (~40 euro) ;) Doe je die een jaar later, dan moet de distributiriem weer los, en moet er waarschijnlijk een nieuwe op. Tadaa, weer 300 euro armer.
Ik heb tevens met de multiriem de waterpomp laten vervangen. Als er een nieuwe multiriem op komt, komt er opeens weer veel spanning op de waterpomp te staan (nieuwe riem, opnieuw afgesteld, alles lekker strak). Bij 205GTi's, en een paar Puma's loopt dan na een paar maanden de waterpomp vast, en moet WEER alles los (400 euro). Originele waterpomp kost je 100 euro, en een paar tientjes montagekosten als je distributieriem er toch al af ligt.
Samenvatting, officieel, 1.7:
Elke 5 jaar distributieriem, elke 10 jaar distributieriem en multiriem. Persoonlijk voeg ik dus de waterpomp bij de 10-jarige beurt toe.
Ik zie dat in het FAQ gedeelte nog het verkeerde interval voor de distributieriem voor de 1.7 staat. Het oude interval was 10 jaar, en 150.000 km.
De nieuwe intervallen voor de 1.7 zijn 5 jaar, en 120.000 km. Dit omdat er een aantal gevallen waren met distributieriemen die knapten, met alle gevolgen van dien. Voor de 1.4 en 1.6 zijn de oude intervallen van 10 jaar nog van kracht.
Bron: www.pumapeople.com , en nadat ik een beetje gespit heb ook http://www.etis.ford.com/fordservice/se ... uleView.do (FordService -> Puma / Zetec-S VCT, en dan kijken bij "Onderhoud op langere termijn" onderaan)
Als je distributieriem vervangen wordt, zorg dat ze de distributie set gebruiken!!! Niet alleen de riem, dan mis je de nieuwe spanrollen en trekbouten, en dan loopt je nog alles in de soep. De hele set kost ongeveer 80-100 euro aan onderdelen.
Doe er je voordeel mee!
/edit:
Als je toch je riem gaat laten vervangen, en je auto is bijna 10 jaar oud, laat dan direct je multiriem vervangen. Die zit namelijk achter de distributieriem, dus als je die tegelijk laat doen kost het je geen uurloon, alleen de nieuwe riem (~40 euro) ;) Doe je die een jaar later, dan moet de distributiriem weer los, en moet er waarschijnlijk een nieuwe op. Tadaa, weer 300 euro armer.
Ik heb tevens met de multiriem de waterpomp laten vervangen. Als er een nieuwe multiriem op komt, komt er opeens weer veel spanning op de waterpomp te staan (nieuwe riem, opnieuw afgesteld, alles lekker strak). Bij 205GTi's, en een paar Puma's loopt dan na een paar maanden de waterpomp vast, en moet WEER alles los (400 euro). Originele waterpomp kost je 100 euro, en een paar tientjes montagekosten als je distributieriem er toch al af ligt.
Samenvatting, officieel, 1.7:
Elke 5 jaar distributieriem, elke 10 jaar distributieriem en multiriem. Persoonlijk voeg ik dus de waterpomp bij de 10-jarige beurt toe.
-
- Puma Lover
- Berichten: 805
- Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
- Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
- Locatie: Wijnandsrade
- Contacteer:
Clawz, de rede dat in onze faq 10 jaar staat en niet 5 jaar is omdat ford dit nog steed aangeeft.
Ford Duitsland zegt idd 5 jaar 120.000 km.
Toen ik dat in het forum van de pumaclub deutschland las heb ik meteen bij ford bogman in Heerlen na gevraagd wat nu juist is.
Ze hebben toen direkt, waar ik bij stond na gekeken in hun systeem, en daar staat nog steeds 10 jaar of 150.000 km
Ook ford Belgi? geeft nog steed 10 jaar of 150.000 km aan
Ik heb mijn distributie riem laten vervangen bij ongeveer 135.000 km, en 6 jaar. Ik ben bewust tussen beide opgaves gaan zitten om toch op zeker te gaan.
Er zijn heel wat pumadrivers waarvan de puma veel kilometers op het klokje hebben, maar ik heb nog nooit gehoord dat van iemand de riem gebroken is.
Maar ik ben het helemaal met je eens om de riem op tijd te laten vervangen, dus zeker geen 10 jaar wachten
Ford Duitsland zegt idd 5 jaar 120.000 km.
Toen ik dat in het forum van de pumaclub deutschland las heb ik meteen bij ford bogman in Heerlen na gevraagd wat nu juist is.
Ze hebben toen direkt, waar ik bij stond na gekeken in hun systeem, en daar staat nog steeds 10 jaar of 150.000 km
Ook ford Belgi? geeft nog steed 10 jaar of 150.000 km aan
Ik heb mijn distributie riem laten vervangen bij ongeveer 135.000 km, en 6 jaar. Ik ben bewust tussen beide opgaves gaan zitten om toch op zeker te gaan.
Er zijn heel wat pumadrivers waarvan de puma veel kilometers op het klokje hebben, maar ik heb nog nooit gehoord dat van iemand de riem gebroken is.
Maar ik ben het helemaal met je eens om de riem op tijd te laten vervangen, dus zeker geen 10 jaar wachten
rijder sinds 29/3/2002
Yep, ik heb het zelf ook nagevraagd (Bogmans Heerlen, Bogmans Maastricht, en daarna nog eens Bogmans Beek). Allen zeiden ze 10 jaar. Ook in de TIS cd die ik heb (editie 2003) staat 10 jaar.
Het interval is in (eind?) 2004 verandert, en zou via een bericht verspreid worden aan alle dealers. Als de dealers echter dit bericht gemist hebben, en nog steeds een oude TIS bekijken, dan komen ze hier natuurlijk nooit achter.
Ik ben een aantal maanden terug geweest, voor een onderhoudsboekje voor de Puma. Daar zag ik de url in naar de eTIS. Via een britse medewerker van Ford (die als taak heeft de eTIS te vullen en up to date te houden) ben ik op de hoogte gekomen dat Ford van het TIS systeem afgestapt is, en overgegaan is op een online variant daarvan (eTIS dus). Via die URL heb ik de nieuwe schema's opgevraagd (zie link 1e post), en voila, 5 jaartjes.
Ik ben het volledig met je eens dat het zo'n vaart niet loopt ;) Waarschijnlijk waren er een aantal distributieriemen geknapt, klopte hun percentage van x procent uitval niet, en hebben ze uit voorzorg de boel maar elke 5 jaar laten vervangen.
Als je inderdaad een beetje in het midden blijft hangen, 6 / 7 jaartjes, dan zal het wel los lopen . Het is geen exacte wetenschap...
Het interval is in (eind?) 2004 verandert, en zou via een bericht verspreid worden aan alle dealers. Als de dealers echter dit bericht gemist hebben, en nog steeds een oude TIS bekijken, dan komen ze hier natuurlijk nooit achter.
Ik ben een aantal maanden terug geweest, voor een onderhoudsboekje voor de Puma. Daar zag ik de url in naar de eTIS. Via een britse medewerker van Ford (die als taak heeft de eTIS te vullen en up to date te houden) ben ik op de hoogte gekomen dat Ford van het TIS systeem afgestapt is, en overgegaan is op een online variant daarvan (eTIS dus). Via die URL heb ik de nieuwe schema's opgevraagd (zie link 1e post), en voila, 5 jaartjes.
Ik ben het volledig met je eens dat het zo'n vaart niet loopt ;) Waarschijnlijk waren er een aantal distributieriemen geknapt, klopte hun percentage van x procent uitval niet, en hebben ze uit voorzorg de boel maar elke 5 jaar laten vervangen.
Als je inderdaad een beetje in het midden blijft hangen, 6 / 7 jaartjes, dan zal het wel los lopen . Het is geen exacte wetenschap...
-
- Puma Lover
- Berichten: 805
- Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
- Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
- Locatie: Wijnandsrade
- Contacteer:
Helaas zijn Ford dealers vaak slecht ge?nformeerd.
Info van Ford:
Distributieriem, riemspanner en hulppoelies: Elke 120.000km / 5 jaar, Vervangen (zonder automatische riemspanner)
(zie http://www.etis.ford.com/home.do onder FordService)
Info van Ford:
Distributieriem, riemspanner en hulppoelies: Elke 120.000km / 5 jaar, Vervangen (zonder automatische riemspanner)
(zie http://www.etis.ford.com/home.do onder FordService)
-
- Puma Lover
- Berichten: 805
- Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
- Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
- Locatie: Wijnandsrade
- Contacteer:
We hebben dit onderwerp een tijd geleden in ons forum besrpoken, jammer dat toen niemand met deze info kwam. Had ik mijn ford dealer daarop kunnen wijzen.hansie schreef:Helaas zijn Ford dealers vaak slecht ge?nformeerd.
Info van Ford:
Distributieriem, riemspanner en hulppoelies: Elke 120.000km / 5 jaar, Vervangen (zonder automatische riemspanner)
(zie http://www.etis.ford.com/home.do onder FordService)
Zoals je weet heb ik dat toen bij de dealer nagevraagd....
Maar goed zo snel gaan die dingen dus blijkbaar niet kapot, geen paniek dus
rijder sinds 29/3/2002
De riem is gemaakt van een rubber-achtig materiaal. Dit materiaal slijt, en veroudert. De slijtage geeft de maximum kilometerstand weer, en het verouderen is de max levensduur die erop zit.
Door het verouderen komen er kleine scheurtjes in, en als die wat groter worden is het pok riem ernaast ;)
Het zal inderdaad niet zo'n vaart lopen, 6 jaar zal zeker goed gaan. Misschien 12 jaar ook nog, je hoeft maar het geluk te hebben. Maar dat moet iedereen maar voor zichzelf beslissen ;)
Mijn riem is een weekje + 1 dag oud nu. :feest:
Door het verouderen komen er kleine scheurtjes in, en als die wat groter worden is het pok riem ernaast ;)
Het zal inderdaad niet zo'n vaart lopen, 6 jaar zal zeker goed gaan. Misschien 12 jaar ook nog, je hoeft maar het geluk te hebben. Maar dat moet iedereen maar voor zichzelf beslissen ;)
Mijn riem is een weekje + 1 dag oud nu. :feest:
Distr. riem
Even inhakend op het lopende onderwerp ...
Ik weet helaas bar weinig van auto-techniek ... maar als jullie uitgelachen zijn toch graag een serieus antwoord op mijn vraag.
Moderne auto's hebben, naar ik begrijp, vaak een onderhoudsvrije distributie-ketting in plaats van een distributie-riem welke bv ieder 10 jaar / 150 kkm uitgewisseld moet worden.
Kun je niet bij een Puma de riem er af halen, de poelies wisselen voor tandwielen, en er een ketting op zetten ???
Als dat kan zal het best een keer flink duurder zijn maar je hebt er daarna geen onderhoud meer aan en hij breekt ook niet waardoor je je motor aan puin draait.
Gr.
Iceman
Ik weet helaas bar weinig van auto-techniek ... maar als jullie uitgelachen zijn toch graag een serieus antwoord op mijn vraag.
Moderne auto's hebben, naar ik begrijp, vaak een onderhoudsvrije distributie-ketting in plaats van een distributie-riem welke bv ieder 10 jaar / 150 kkm uitgewisseld moet worden.
Kun je niet bij een Puma de riem er af halen, de poelies wisselen voor tandwielen, en er een ketting op zetten ???
Als dat kan zal het best een keer flink duurder zijn maar je hebt er daarna geen onderhoud meer aan en hij breekt ook niet waardoor je je motor aan puin draait.
Gr.
Iceman
Re: Distr. riem
Iceman schreef:Even inhakend op het lopende onderwerp ...
Ik weet helaas bar weinig van auto-techniek ... maar als jullie uitgelachen zijn toch graag een serieus antwoord op mijn vraag.
Moderne auto's hebben, naar ik begrijp, vaak een onderhoudsvrije distributie-ketting in plaats van een distributie-riem welke bv ieder 10 jaar / 150 kkm uitgewisseld moet worden.
Kun je niet bij een Puma de riem er af halen, de poelies wisselen voor tandwielen, en er een ketting op zetten ???
Als dat kan zal het best een keer flink duurder zijn maar je hebt er daarna geen onderhoud meer aan en hij breekt ook niet waardoor je je motor aan puin draait.
Gr.
Iceman
misschien heb je wel gelijk.... maar eens in de 125.000 km de riem vervangen a ?? (250 euro ofzo?) lijkt me stukken goedkoper als de ombouw die jij noemt... tenzij je +/- 1,5 miljoen km. met de puma wilt gaan doen....
Re: Distr. riem
Scuzz schreef: tenzij je +/- 1,5 miljoen km. met de puma wilt gaan doen....
Uhhh...jij niet dan???
Re: Distr. riem
neuh.... straks (bij aanschaf volgende auto ) wordt het een oldtimer die netjes gepoetst in een aanbouw aan huis staatgabbagirl schreef:Scuzz schreef: tenzij je +/- 1,5 miljoen km. met de puma wilt gaan doen....
Uhhh...jij niet dan???
Distributieriem
Tegen de tijd dat ik met pensioen ga is mijn Puma waarschijnlijk wel een officiele oldtimer.
Denk dat ik gewoon ga proberen om 'm heel te houden.
Heb geen idee wat het plaatsen van een ketting zou kosten maar als er misschien ooit een standaardsetje voor is gemaakt .... ?
==;-)
Ronald
Denk dat ik gewoon ga proberen om 'm heel te houden.
Heb geen idee wat het plaatsen van een ketting zou kosten maar als er misschien ooit een standaardsetje voor is gemaakt .... ?
==;-)
Ronald