Pagina 1 van 1
Levensduur originele schokbreker
Geplaatst: do 02 nov 2006, 12:20 pm
door Gast
Sinds een paar weken hoorde ik een luide BOINK van linksachter en omdat ik nog garantie had is de puma naar de garage gegaan. Mijn meissie is hem nu ophalen, er is rechts achter een nieuwe schokbreker geplaatst, hier zat een dood punt in!
Nu heb ik welleens gehoord dat als je de schokbreker aan 1 zijde vervangt dat de andere zijde binnen de korste keren ook kapot is (omdat de nieuwe stukken stijver is). Kan dit? De dealer beweerd van niet maarja die heeft geen zin om nog een schokbreker te betalen.... Ik weet het niet maar heb geen zin om hiervoor eerdaags de portemonnee open te moeten trekken....
Geplaatst: do 02 nov 2006, 6:00 pm
door Nowi
1 schokbreker stuk dan word er lang de 2 kanten een nieuwe gezet.
Word zo altijd gedaan. (in belgie toch anders problemen op contol)
Het gaat hier toch over de schokdemper he en niet de veer of dergelijke.
Geplaatst: do 02 nov 2006, 6:11 pm
door Gast
het gaat om schokbrekers ja!
En bedoel je de voor of achterkant tegelijk verangen of rechtsvoor en rechtsachter tegelijk vervangen??
Geplaatst: do 02 nov 2006, 8:01 pm
door pumamartin
Hoeveel km heb je op de teller?
Ik heb mijn schokbrekers (alle 4) bij 90.000 km vervangen.
Je moet ze zeker per as te vervangen maar het beste is meteen alle 4.
Je zult verbaasd zijn hoe de wegligging weer verbeterd!!
Geplaatst: vr 03 nov 2006, 7:10 am
door Gast
ik heb nu 95.000 op de teller staan... de garage heeft beloofd de schokbreker te vervangen als deze binnen 2 maanden overlijd.
Maar hoe groot is de kans dan eigenlijk (bij benadering) dat de linker ook kapot gaat? Want die krijg ik niet vervangen bij de garage...
Geplaatst: vr 03 nov 2006, 12:28 pm
door Pumagirl
Het is inderdaad beter om als er 1 stuk is, ze gelijk beide te vervangen, zal niet lang duren voordat de andere ook vervangen moet worden.
Rond de 100.000 km. is de kans groot dat ze aan vervanging toe zijn.
Als ik jou was zou ik (als het kan) de auto ergens op de brug laten zetten om het zelf te controleren, dan ben je erzo achter.
Wij hebben dit ook met de Fiesta van onze dochter gedaan en 1 schokbreker was totaal versleten en de andere was nog iets beter maar toch beide laten vervangen (km. stand 112.000)
Ze slijten niet precies gelijk maar zolang duurt het ook alweer niet voordat de ander aan de beurt is.
Je zult zien dat het die 2 maanden nog goed zal gaan en daarna ben je aan de beurt.
En wat is 2 maanden, waarom geven ze het geen jaar?...zegt in mijn ogen ook al genoeg.
Zou de garage niet zomaar blindelings erin vertrouwen.
Als je er zelf niet bij bent, kunnen ze je van alles wijs maken toch
Ik zou het zeker verder laten onderzoeken zodat je "echt" zekerheid hebt en er zelf bij blijven
Succes
Geplaatst: vr 03 nov 2006, 1:13 pm
door Gast
Regina schreef:Als ik jou was zou ik (als het kan) de auto ergens op de brug laten zetten om het zelf te controleren, dan ben je erzo achter.
hoe zie ik dat dan precies??
Geplaatst: za 04 nov 2006, 8:47 pm
door pumamartin
Versleten schokbrekers lekken olie. waardoor de werking steeds verder afneemt.
Scuz ik heb mijn originele schokbrekers nog liggen.
Lekken niet maar hebben wel iets minder dan 90.000 onder mijn puma gezeten.
Als je ze wil hebben, dan neem ik ze wel een keer mee.
Geplaatst: zo 05 nov 2006, 9:56 am
door hansie
Kans dat de andere stuk gaat is misschien niet zo groot, maar wel dat hij versleten is (hij hoeft dan nog geen olie te lekken, maar kan wel "op" zijn). Als je hem op een brug zet en even aan de achteras gaat hangen dan kun je dat wel merken.
Lijkt me ook niet best voor het bochtenwerk als je ene demper veel beter is dan de andere.
Geplaatst: zo 05 nov 2006, 12:10 pm
door Nowi
hansie schreef:Kans dat de andere stuk gaat is misschien niet zo groot, maar wel dat hij versleten is (hij hoeft dan nog geen olie te lekken, maar kan wel "op" zijn). Als je hem op een brug zet en even aan de achteras gaat hangen dan kun je dat wel merken.
Lijkt me ook niet best voor het bochtenwerk als je ene demper veel beter is dan de andere.
volledig mee eens.
Op de control zal je 7/10 afgekeurd worden wegens het verschil van dempwaarde op de achteras.
Geplaatst: ma 10 sep 2007, 4:29 pm
door Otto
Ha luitjes!
Oud topic, weet ik... Maar toch even een onzekerheidsvraagje. Waar merk je nou aan dat je dempers verrot zijn? Ik heb net bussen, stabilisatorstangen/rubbers en fuseekogels vervangen, maar hoor nu zacht gebonk bij drempels. Km-stand is trouwens 92.000, auto is verlaagd en je zou niet zeggen dat er dempers onder zitten, zo stug
Geplaatst: ma 10 sep 2007, 9:01 pm
door pumamartin
Meestal merk je zelf niet dat de werking van de dempers minder wordt.. gaat immers gelijkdelijk aan....
Echt versleten (als je dat met verrot bedoeld) dempers lekken olie en je auto blijft na deinen als je over eendrempel rijd ed...
Ik vervang de dempers altijd na 90 tot 100.000 km....
Geplaatst: ma 10 sep 2007, 9:11 pm
door Otto
Nou, ik heb de auto nog maar '5000 km'. En demping: no way, echt helemaal niks. Nadeinen doet 'ie niet, zijn de veren denk ik te stug voor. Maar het is vooral het gebrek aan demping en nu ook de 'klunk' die volgens mij alleen maar van de schokbreker kan zijn, doet mij denken aan een versleten demper. Kan wel kloppen ook, met een km-stand van dik 90.000. Toch maar sparen voor een sportkitje denkik...
Geplaatst: di 11 sep 2007, 7:06 am
door Otto
Ja, heb ik ook vervangen, torsiestang/stabilisatorstang zit zo vast als een huis. Dat kan het allemaal niet zijn, nergens zit speling op.
Geplaatst: di 11 sep 2007, 7:32 am
door hansie
Als je die "klonk" bij het inveren hoort zal het de schokdemper wel zijn ja. Door de verlaging samen met de originele dempers krijg je eerder slijtage van de dempers. Je hebt je onderstel al goed aangepakt, dus ik zou een keertje gaan voor een Koni sportkit o.i.d.