Weet iemand in België een goede monteur met pumakennis?
Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators
Weet iemand in België een goede monteur met pumakennis?
Zoals de vraag hierboven luid.
Ikzelf woon in turnhout in België, zoek iemand in de buurt met de nodige kennis. Liefst aan een prijsje maar ik verwacht ook geen mirakels
ik zou de distributieriem moeten laten vervangen en zoals ik hier gelezen heb misschien ook ineens de trekbouten en de spanrollen + waterpomp.
Ik heb al gemaild naar de dichtstbijzijnde ford dealer voor hun prijs, maar heb ook al horrorverhalen hier gelezen over mensen waarbij hun ineens niet meer lekker loopt na deze klus.
Morgen weet ik meer, maar het zou fijn zijn als ik bij iemand terecht zou kunnen die er in gespecialiseerd is aangezien de meeste ford dealers deze wagen niet dagelijks over de vloer krijgen.
Nuja, ik zou wel een klein stukje kunnen rijden naar NL moest het echt nodig zijn, maar 1 van de problemen is dat mijn koelvin niet aanslaat (ofwel iets met diode D1 en relais R1, ofwel met de vin zelf) dus ik zou grote afstanden liefst mijden.
Plus, ik kan mijn wagen niet zomaar laten staan aangezien ik ook thuis moet geraken
Ikzelf woon in turnhout in België, zoek iemand in de buurt met de nodige kennis. Liefst aan een prijsje maar ik verwacht ook geen mirakels
ik zou de distributieriem moeten laten vervangen en zoals ik hier gelezen heb misschien ook ineens de trekbouten en de spanrollen + waterpomp.
Ik heb al gemaild naar de dichtstbijzijnde ford dealer voor hun prijs, maar heb ook al horrorverhalen hier gelezen over mensen waarbij hun ineens niet meer lekker loopt na deze klus.
Morgen weet ik meer, maar het zou fijn zijn als ik bij iemand terecht zou kunnen die er in gespecialiseerd is aangezien de meeste ford dealers deze wagen niet dagelijks over de vloer krijgen.
Nuja, ik zou wel een klein stukje kunnen rijden naar NL moest het echt nodig zijn, maar 1 van de problemen is dat mijn koelvin niet aanslaat (ofwel iets met diode D1 en relais R1, ofwel met de vin zelf) dus ik zou grote afstanden liefst mijden.
Plus, ik kan mijn wagen niet zomaar laten staan aangezien ik ook thuis moet geraken
-
- Puma Lover
- Berichten: 805
- Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
- Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
- Locatie: Wijnandsrade
- Contacteer:
Re: Weet iemand in België een goede monteur met pumakennis?
De horror verhalen zijn van toepassing op de 1.7 Puma motor.
De 1.7 zetec is alleen in de Puma ingebouwd en was de allereerste Ford motor met variabele kleptiming (VCT)
Die motor komen ze bij Ford dus vrijwel niet tegen in de werkplaatsen.
Jij hebt de 1.4 Zetec. Die heeft, net als de 1.6 GEEN variabele kleptiming
Daar zijn ze bij elke Ford dealer aangewend omdat deze motoren (de 1.4 en de 1.6) Ook in de Fiesta zit en volgens mij de 1.6 ook in de eerste focus.
Dus hoef je je daar niet druk over te maken.
Distributieriem Hoeft bij jouw 1.4 (en de 1.6) overigens ook pas na 10 jaar/150.000 km vervangen te worden, bij de 1.7 is dat na 5 jaar/120.000 km.
En het beste is idd om meteen alles te vervangen.
Is geen kleine garage bij je in de buurt, dus geen merk dealer, zoals bijvoorbeeld hier in het dorp waar k woon.
Goede man werkt alleen, heeft geen duur kantoor of wat dan ook.
De 1.7 zetec is alleen in de Puma ingebouwd en was de allereerste Ford motor met variabele kleptiming (VCT)
Die motor komen ze bij Ford dus vrijwel niet tegen in de werkplaatsen.
Jij hebt de 1.4 Zetec. Die heeft, net als de 1.6 GEEN variabele kleptiming
Daar zijn ze bij elke Ford dealer aangewend omdat deze motoren (de 1.4 en de 1.6) Ook in de Fiesta zit en volgens mij de 1.6 ook in de eerste focus.
Dus hoef je je daar niet druk over te maken.
Distributieriem Hoeft bij jouw 1.4 (en de 1.6) overigens ook pas na 10 jaar/150.000 km vervangen te worden, bij de 1.7 is dat na 5 jaar/120.000 km.
En het beste is idd om meteen alles te vervangen.
Is geen kleine garage bij je in de buurt, dus geen merk dealer, zoals bijvoorbeeld hier in het dorp waar k woon.
Goede man werkt alleen, heeft geen duur kantoor of wat dan ook.
rijder sinds 29/3/2002
Re: Weet iemand in België een goede monteur met pumakennis?
das ook al goed nieuws
Ja ik vrees dat de enige garage in de buurt een grote merkdealer gaat zijn. Zit direct aan 550 euro ongeveer voor het vervangen van deze onderdelen.
Ja ik vrees dat de enige garage in de buurt een grote merkdealer gaat zijn. Zit direct aan 550 euro ongeveer voor het vervangen van deze onderdelen.
-
- Puma Lover
- Berichten: 805
- Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
- Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
- Locatie: Wijnandsrade
- Contacteer:
Re: Weet iemand in België een goede monteur met pumakennis?
Is dat inclusief alle onderdelen? dus riem, spanrol enz.fir3wulf schreef:das ook al goed nieuws
Ja ik vrees dat de enige garage in de buurt een grote merkdealer gaat zijn. Zit direct aan 550 euro ongeveer voor het vervangen van deze onderdelen.
Dan is het een redelijke prijs.
rijder sinds 29/3/2002
Re: Weet iemand in België een goede monteur met pumakennis?
Ja, riem, spanrol, waterpomp + werkuren om het te plaatsen.pumamartin schreef:Is dat inclusief alle onderdelen? dus riem, spanrol enz.fir3wulf schreef:das ook al goed nieuws
Ja ik vrees dat de enige garage in de buurt een grote merkdealer gaat zijn. Zit direct aan 550 euro ongeveer voor het vervangen van deze onderdelen.
Dan is het een redelijke prijs.
Los zou de riem iets van een 56 kosten en de rol 79
-
- Puma Lover
- Berichten: 805
- Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
- Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
- Locatie: Wijnandsrade
- Contacteer:
Re: Weet iemand in België een goede monteur met pumakennis?
Werkuren zijn, zeker bij een merkdealer heel duur.
Is er geen kleine zelfstandige garage bij je in de buurt? die zijn altijd een stuk goedkoper.
Is er geen kleine zelfstandige garage bij je in de buurt? die zijn altijd een stuk goedkoper.
rijder sinds 29/3/2002
Re: Weet iemand in België een goede monteur met pumakennis?
Er zijn wel kleinere garages in de buurt maar geen ford (merk)dealers. En of ze dan dat gereedschap hebben om de krukaspoelie te kunnen blokkeren zodat ze niet verdraait weet ik niet.pumamartin schreef:Werkuren zijn, zeker bij een merkdealer heel duur.
Is er geen kleine zelfstandige garage bij je in de buurt? die zijn altijd een stuk goedkoper.
Mijn vriendin is ook een beetje bezorgd en zegt dan "ja kun je dan niet beter bij een ford dealer gaan, zodat je zeker bent dat alles goed is?"
Bij een ford dealer ben ik dan ook weer zeker van ford onderdelen, weet nu niet of dit voor de riem van toepassing is.
-
- Puma Lover
- Berichten: 805
- Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
- Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
- Locatie: Wijnandsrade
- Contacteer:
Re: Weet iemand in België een goede monteur met pumakennis?
Je hebt een 1.4 en GÉÉN 1.7fir3wulf schreef:Er zijn wel kleinere garages in de buurt maar geen ford (merk)dealers. En of ze dan dat gereedschap hebben om de krukaspoelie te kunnen blokkeren zodat ze niet verdraait weet ik niet.pumamartin schreef:Werkuren zijn, zeker bij een merkdealer heel duur.
Is er geen kleine zelfstandige garage bij je in de buurt? die zijn altijd een stuk goedkoper.
Mijn vriendin is ook een beetje bezorgd en zegt dan "ja kun je dan niet beter bij een ford dealer gaan, zodat je zeker bent dat alles goed is?"
Bij een ford dealer ben ik dan ook weer zeker van ford onderdelen, weet nu niet of dit voor de riem van toepassing is.
Alleen bij de 1.7 Puma motor moet de krukaspoelie vast gezet worden, omdat dit dus de enigste Puma motor met Variabel Kleppen Timing is (VCT)
Daarom schrijf ik in een van de vorig post ook dat die 'Horror verhalen' ALLEEN van toepassing zijn op de Puma's met 1.7 motor.
Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Aangezien er tig duizenden Fiesta's, Focussen en Ka'tjes in België rijden met een Zetec motor (1.1, 1.3, 1.4, 1.6 of wat er nog meer is/was) zal iedere garage al vaak een distributieriem bij een Ford met zetec motor vervangen hebben.
Moet dus voor hun een routine klus zijn. Dit in tegenstelling tot de 1.7, die komen, zeker in België, niet vaak tegen.
Nogmaals de 1.4 EN de 1.6 is een motor die óók in de Fiesta en Focus uit die jaren ligt. Het zijn dezelfde motoren (net als de 1.3 uit de Ka mk 1)
De Puma 1.7 motor is een heel anders verhaal, een uniek Zetec verhaal dus. Alleen in onze Puma en alleen deze zetec had dus VCT.
De riem moet bij de 1.7 dan ook iedere 5 jaar of 120.000 km vervangen worden, terwijl dit bij de 1.4 en 1.7 pas elke 10 jaar of 150.000 km moet !
http://www.pumadrivers.nl/forum/viewtop ... f=27&t=756
Lees dit eens rustig door.
http://www.pumadrivers.nl/home/index.ph ... Itemid=152
http://www.pumadrivers.nl/home/index.ph ... &Itemid=99
rijder sinds 29/3/2002
Re: Weet iemand in België een goede monteur met pumakennis?
oke, nogmaals bedankt voor de info, blij dat ik mezelf dan toch nodeloos gek aan het maken ben ^^
Ik betwijfel dan dat de merkdealer hier er veel kennis van heeft, had gezegd dat het voor een 1.4 puma was en hij begint over dat speciaal gereedschap.
Dan ga ik gewoon naar een kleinere garage in de buurt
Bedankt om het geduld alleszins op te brengen voor een autoleek. de kleinere reparaties zoals de HCV vervangen kan ik zelf nog wel doen, maar daarvoor haal ik dan wel de onderdelen bij de ford garage zelf.
Ik betwijfel dan dat de merkdealer hier er veel kennis van heeft, had gezegd dat het voor een 1.4 puma was en hij begint over dat speciaal gereedschap.
Dan ga ik gewoon naar een kleinere garage in de buurt
Bedankt om het geduld alleszins op te brengen voor een autoleek. de kleinere reparaties zoals de HCV vervangen kan ik zelf nog wel doen, maar daarvoor haal ik dan wel de onderdelen bij de ford garage zelf.
-
- Puma Lover
- Berichten: 805
- Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
- Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
- Locatie: Wijnandsrade
- Contacteer:
Re: Weet iemand in België een goede monteur met pumakennis?
Om elkaar te helpen, daarvoor is een forum en een club toch voor.fir3wulf schreef:oke, nogmaals bedankt voor de info, blij dat ik mezelf dan toch nodeloos gek aan het maken ben ^^
Ik betwijfel dan dat de merkdealer hier er veel kennis van heeft, had gezegd dat het voor een 1.4 puma was en hij begint over dat speciaal gereedschap.
Dan ga ik gewoon naar een kleinere garage in de buurt
Bedankt om het geduld alleszins op te brengen voor een autoleek. de kleinere reparaties zoals de HCV vervangen kan ik zelf nog wel doen, maar daarvoor haal ik dan wel de onderdelen bij de ford garage zelf.
Heeft die merkdealer toch ooit eens gehoord dat hij speciaal gereedschap nodig heeft voor een Puma. Maar dus alleen voor de 1.7
rijder sinds 29/3/2002