haperende motor bij 2500 toeren
Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators
haperende motor bij 2500 toeren
Beste Pumadrivers,
ik merk de laatste tijd bij het rijden van mijn Puma dat als ik in de tweede versnelling de 2500 toeren aantik en de motor nog koud is, dat de motor gaat haperen/stotteren.
Het gebeurt alleen maar als de motor nog koud is, dus ik vermoedde misschien iets met de bougies. Deze heb ik inmiddels vervangen (bleek ook hard nodig)
maar nog steeds heeft dit niet geholpen.
iemand hier enig idee waar het mee te maken kan hebben?
ik merk de laatste tijd bij het rijden van mijn Puma dat als ik in de tweede versnelling de 2500 toeren aantik en de motor nog koud is, dat de motor gaat haperen/stotteren.
Het gebeurt alleen maar als de motor nog koud is, dus ik vermoedde misschien iets met de bougies. Deze heb ik inmiddels vervangen (bleek ook hard nodig)
maar nog steeds heeft dit niet geholpen.
iemand hier enig idee waar het mee te maken kan hebben?
-
- Puma Junior
- Berichten: 57
- Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 3:03 pm
- Hyves pagina: http://dane-ladiges.hyves.nl/
- Locatie: Hoofddorp
- Contacteer:
Re: haperende motor bij 2500 toeren
Waarschijnlijk iets elektronisch.
Brand je motormanagement lampje ? (zo ja misschien een fout in de lambda sensor en gaat de motor knijpen)
Misschien is het een fout in de ECU M.B.T. lucht brandstof verhouding.
Brand je motormanagement lampje ? (zo ja misschien een fout in de lambda sensor en gaat de motor knijpen)
Misschien is het een fout in de ECU M.B.T. lucht brandstof verhouding.
Re: haperende motor bij 2500 toeren
er branden geen lampjes helaas, anders was het al wat gerichter zoeken inderdaad.
maatje van me zei ook al dat het misschien valse lucht is...
maatje van me zei ook al dat het misschien valse lucht is...
Re: haperende motor bij 2500 toeren
Temperatuur sensor
Lucht massa meter
Deze 2 komen als eerst in mij op.
Lucht massa meter
Deze 2 komen als eerst in mij op.
Re: haperende motor bij 2500 toeren
Stuurbekrachtigingsdruksensor
Koppelingspedaalsensor
Luchtmassameter
Gaskleppositiesensor
brandstofdrukregelaar
bougies
bougiekabels
nokkenas positiesensor
Lambdasensor
Om even een paar voor de hand liggende te pakken. Je moet uit zien te vinden waar het aan licht; ontsteking, brandstof of de luchttoevoer. Als je kunt bepalen welke van die drie het probleem is kan ik je verder helpen.
Staan er foutcodes in je ECU? Zoja welke?
Koppelingspedaalsensor
Luchtmassameter
Gaskleppositiesensor
brandstofdrukregelaar
bougies
bougiekabels
nokkenas positiesensor
Lambdasensor
Om even een paar voor de hand liggende te pakken. Je moet uit zien te vinden waar het aan licht; ontsteking, brandstof of de luchttoevoer. Als je kunt bepalen welke van die drie het probleem is kan ik je verder helpen.
Staan er foutcodes in je ECU? Zoja welke?
Re: haperende motor bij 2500 toeren
meerdere met poreus afdicht dopje bij gasklephuis gehad.
dit lijkt op het zelfde maar ik heb er niet mee gereden of gekeken
gr rat
dit lijkt op het zelfde maar ik heb er niet mee gereden of gekeken
gr rat
Re: haperende motor bij 2500 toeren
Bij deze even dit topic kapen aangezien ik eenzelfde 'probleem' heb.
Mijn Puma vindt het niet lekker om met een constante snelheid te rijden als de motor dan ongeveer 2800 toeren draait. Dit gebeurt vooral als ik bijvoorbeeld iemand inhaal op de snelweg en daarna van het gas ga om terug te gaan naar de normale snelheid, maar het kan ook voorkomen terwijl ik rustig op een provinciale weg rijd. De motor gaat dan een beetje stotteren. Even op het gas staan en de motor is weer bij de les, maar vervelend is wel.
Een andere observatie is dat als ik de motor door de toeren jaag er een lekkere bwroap onder kap vandaan komt. Dit is volgens mij niet de uitlaat, maar de inlaat, omdat als ik het gas loslaat het gelijk weer weg is. (Lekke uitlaat zou wel balen zijn). Vandaar dat een van de mogelijkheden hierboven al door Robert genoemd zou kunnen zijn. Stationair is er eigenlijk weinig aan de hand en bij bijvoorbeeld 130 (4000 rpm) ook niet. Er brandt ook geen engine management lampje, maar ik heb ergens gelezen dat sommige Puma's die niet hebben. Mijne is van halverwege 1999 en ik moet zeggen dat ik tijdens het starten deze ook niet zo snel kan vinden.
Van het weekend even proberen het inlaat kanaal los te halen en de luchtmassa meter schoonmaken. (mag met 96 % schoonmaakalcohol hoop ik?) Eerst even een filter bestellen, kan ik die gelijk vervangen. Ik heb gelezen dat het voor sommigen een oplossing was om het brandstof filter te vervangen, dus dat gaan we ook proberen. Lambda sensor is ook een veelgehoorde. Is het de moeite om deze preventief te vervangen?
Tips/suggesties zijn welkom!
EDIT: nog niet gekeken wat zo'n lambda sensor kost, maar ik vermoed toch een beetje te veel om preventief te vervangen...
Mijn Puma vindt het niet lekker om met een constante snelheid te rijden als de motor dan ongeveer 2800 toeren draait. Dit gebeurt vooral als ik bijvoorbeeld iemand inhaal op de snelweg en daarna van het gas ga om terug te gaan naar de normale snelheid, maar het kan ook voorkomen terwijl ik rustig op een provinciale weg rijd. De motor gaat dan een beetje stotteren. Even op het gas staan en de motor is weer bij de les, maar vervelend is wel.
Een andere observatie is dat als ik de motor door de toeren jaag er een lekkere bwroap onder kap vandaan komt. Dit is volgens mij niet de uitlaat, maar de inlaat, omdat als ik het gas loslaat het gelijk weer weg is. (Lekke uitlaat zou wel balen zijn). Vandaar dat een van de mogelijkheden hierboven al door Robert genoemd zou kunnen zijn. Stationair is er eigenlijk weinig aan de hand en bij bijvoorbeeld 130 (4000 rpm) ook niet. Er brandt ook geen engine management lampje, maar ik heb ergens gelezen dat sommige Puma's die niet hebben. Mijne is van halverwege 1999 en ik moet zeggen dat ik tijdens het starten deze ook niet zo snel kan vinden.
Van het weekend even proberen het inlaat kanaal los te halen en de luchtmassa meter schoonmaken. (mag met 96 % schoonmaakalcohol hoop ik?) Eerst even een filter bestellen, kan ik die gelijk vervangen. Ik heb gelezen dat het voor sommigen een oplossing was om het brandstof filter te vervangen, dus dat gaan we ook proberen. Lambda sensor is ook een veelgehoorde. Is het de moeite om deze preventief te vervangen?
Tips/suggesties zijn welkom!
EDIT: nog niet gekeken wat zo'n lambda sensor kost, maar ik vermoed toch een beetje te veel om preventief te vervangen...
-
- Puma Senior
- Berichten: 213
- Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
- Locatie: Maasbracht
- Contacteer:
Re: haperende motor bij 2500 toeren
Geen agressieve middelen gebruiken voor de luchtmassa meter.
Re: haperende motor bij 2500 toeren
Eerst en vooral is het misschien wel nuttig om te weten hoe een luchtmassameter werkt...
Je motor zuigt lucht aan. Tussen het luchtfilter en je inlaat staat de luchtmassameter. Als je daarin kijkt kan je een soort beugeltje met een draadje zien. Die draad is een weerstand. Die draad wordt bij ingeschakeld kontact heet, zo 'n 100°C. Als daar lucht langsstroomd koelt de draad weer af en zal het stuurapparaat meer stroom door de weerstand moeten jagen om de 100°C te behouden. Aan de hoeveelheid stroom die moet geleverd worden aan de luchtmassameter kan het motorstuurapparaat afleiden hoeveel zuurstof er naar de motor is gegaan en dus kan er berekend worden hoeveel brandstof er nodig is.
Een dunne weerstandsdraad gaan kuisen is geen goed idee. Een oude luchtmassameter heeft een broos en breekbare weerstand. Door de vele uren opwarmen kan er zelfs al vuil ingebrandt zijn.
Kuis je gasklephuis een keer uit, zoals RAT eerder in dit topic al voorsteld. Controleer de vacuumleidingen op scheurtjes of breuken. Controleer de bedrading van de lambdasonde op draadbreuk of isolatieschade. De luchtmassameter kan je best vervangen om zeker te zijn. Is het dan nog niet opgelost, ga dan gewoon even langs de garage. Laat je wagen even uitlezen en dan wordt het meestal een heel stuk duidelijker! Als je luchtmassameter stuk was en je vervangt hem, vergeet dan niet dat de fout wel opgeslagen blijft. Bij uitlezen kan dat voor verwarring zorgen.
Nog een TOPTIP: Als je niet helemaal zeker bent blijf je er gewoon vanaf. Wat je zelf doet, daar moet misschien later een vakman erg om lachen en hoge kosten aanrekenen om te herstellen...
Je motor zuigt lucht aan. Tussen het luchtfilter en je inlaat staat de luchtmassameter. Als je daarin kijkt kan je een soort beugeltje met een draadje zien. Die draad is een weerstand. Die draad wordt bij ingeschakeld kontact heet, zo 'n 100°C. Als daar lucht langsstroomd koelt de draad weer af en zal het stuurapparaat meer stroom door de weerstand moeten jagen om de 100°C te behouden. Aan de hoeveelheid stroom die moet geleverd worden aan de luchtmassameter kan het motorstuurapparaat afleiden hoeveel zuurstof er naar de motor is gegaan en dus kan er berekend worden hoeveel brandstof er nodig is.
Een dunne weerstandsdraad gaan kuisen is geen goed idee. Een oude luchtmassameter heeft een broos en breekbare weerstand. Door de vele uren opwarmen kan er zelfs al vuil ingebrandt zijn.
Kuis je gasklephuis een keer uit, zoals RAT eerder in dit topic al voorsteld. Controleer de vacuumleidingen op scheurtjes of breuken. Controleer de bedrading van de lambdasonde op draadbreuk of isolatieschade. De luchtmassameter kan je best vervangen om zeker te zijn. Is het dan nog niet opgelost, ga dan gewoon even langs de garage. Laat je wagen even uitlezen en dan wordt het meestal een heel stuk duidelijker! Als je luchtmassameter stuk was en je vervangt hem, vergeet dan niet dat de fout wel opgeslagen blijft. Bij uitlezen kan dat voor verwarring zorgen.
Nog een TOPTIP: Als je niet helemaal zeker bent blijf je er gewoon vanaf. Wat je zelf doet, daar moet misschien later een vakman erg om lachen en hoge kosten aanrekenen om te herstellen...
the rest is traffic!
Re: haperende motor bij 2500 toeren
Van het weekend onder kap gerommeld en erachter gekomen dat de schroeven van het luchtfilterhuis op één na waren dolgedraaid. De bovenste helft lag dus min of meer los op de onderste helft. Voor nu opgelost met plugjes van 4 mm, maar de motor blijft stotteren. De luchtmassameter, gasklep en luchtslang waren niet vies, dus verder maar met rust gelaten. Moet hem denk ik toch maar eens uitlezen. Weet iemand hoe dat nou zit met motormanagement lampjes? Heeft een Puma dat pas vanaf een bepaald bouwjaar of helemaal niet?
Bedankt!
Tonie
Bedankt!
Tonie
-
- Puma Lover
- Berichten: 804
- Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
- Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
- Locatie: Wijnandsrade
- Contacteer:
Re: haperende motor bij 2500 toeren
Motormanagment lampje hebben ze volgens mij allemaal, had mijn zilver uit '99 (bouwjaar 12-'98) en mijn actuele uit 2002 (bouwjaar 9-2001) heeft dat ook dus.tonie schreef:Van het weekend onder kap gerommeld en erachter gekomen dat de schroeven van het luchtfilterhuis op één na waren dolgedraaid. De bovenste helft lag dus min of meer los op de onderste helft. Voor nu opgelost met plugjes van 4 mm, maar de motor blijft stotteren. De luchtmassameter, gasklep en luchtslang waren niet vies, dus verder maar met rust gelaten. Moet hem denk ik toch maar eens uitlezen. Weet iemand hoe dat nou zit met motormanagement lampjes? Heeft een Puma dat pas vanaf een bepaald bouwjaar of helemaal niet?
Bedankt!
Tonie
rijder sinds 29/3/2002
Re: haperende motor bij 2500 toeren
Bedankt voor je reactie, Martin. Waar zit die bij jou dan ergens? Ik net nogmaals gechecked en niets gezien. Als ik mijn sleutel omdraai heb ik de lampjes aan, maar die zijn niet voor motormanagement en als ik de tripmeter in test doe, dan gaat enkel het ruitensproeier lampje branden. Ook in mijn boekje staat niks over een motormanagement lampje.
Gelijk eventjes bij de DTC gekeken en ik heb er twee gescoord. De eerste is 9318 wat een lage accuspanning zou zijn en de tweede is 0115 wat een fout in het koelvloeistof temperatuur circuit zou zijn. De batterij had (met draaiende motor, dus eigenlijk de dynamo) 14.2 Volt, dus dat zit wel snor en ik heb ook nooit moeite met starten. De thermometer in de auto doet het ook prima, dus eigenlijk wilde ik me daar ook niet druk om maken, of moet dat wel?
Klopt het dat je van het dashboard alleen de foutcodes van het dashboard kan lezen, dus niet de werkelijke foutcodes die je met een OBD leest? Zo ja, dan moet ik toch maar even langs een garage denk ik om uit te lezen en deze codes te resetten?
Gelijk eventjes bij de DTC gekeken en ik heb er twee gescoord. De eerste is 9318 wat een lage accuspanning zou zijn en de tweede is 0115 wat een fout in het koelvloeistof temperatuur circuit zou zijn. De batterij had (met draaiende motor, dus eigenlijk de dynamo) 14.2 Volt, dus dat zit wel snor en ik heb ook nooit moeite met starten. De thermometer in de auto doet het ook prima, dus eigenlijk wilde ik me daar ook niet druk om maken, of moet dat wel?
Klopt het dat je van het dashboard alleen de foutcodes van het dashboard kan lezen, dus niet de werkelijke foutcodes die je met een OBD leest? Zo ja, dan moet ik toch maar even langs een garage denk ik om uit te lezen en deze codes te resetten?
Re: haperende motor bij 2500 toeren
een echte automonteer gebruikt ook gewoon google.
je kan nooit zeggen dat de sensor het ook meteen is. maar het stuurt je in de goede richting.
http://www.obd-codes.com/p0115
grtz,
wouter
je kan nooit zeggen dat de sensor het ook meteen is. maar het stuurt je in de goede richting.
http://www.obd-codes.com/p0115
grtz,
wouter
-
- Puma Lover
- Berichten: 804
- Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
- Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
- Locatie: Wijnandsrade
- Contacteer:
Re: haperende motor bij 2500 toeren
Controlelamp Motor, zo noemt Ford het in de Puma Handleiding.
Pagina12.
Lamp met motor symbool zit links boven je toerenteller, en gaat branden met alle andere symbolen als je op contact zet.
Blijft branden tot dat je de motor start.
Tekst Handleiding;
"Controlelamp motor
(afhankelijk van het land en het motortype)
Deze lamp gaat branden wanneer het contact wordt aangezet. Direct na het aanslaan van de motor moet de lamp uitgaan.
Wanneer de lamp bij draaiende motor brandt, duidt dit op een storing. Laat dit zo snel mogelijk door een Ford dealer controleren.
Wanneer de lamp tijdens het rijden gaar knipperen, minder dan onmiddellijk snelheid.
Blijft de lampknipperen, vermijd dan snel optrekken en hoge motortoerentallen.
Laat de auto onmiddellijk door een Ford dealer controleren".
Pagina12.
Lamp met motor symbool zit links boven je toerenteller, en gaat branden met alle andere symbolen als je op contact zet.
Blijft branden tot dat je de motor start.
Tekst Handleiding;
"Controlelamp motor
(afhankelijk van het land en het motortype)
Deze lamp gaat branden wanneer het contact wordt aangezet. Direct na het aanslaan van de motor moet de lamp uitgaan.
Wanneer de lamp bij draaiende motor brandt, duidt dit op een storing. Laat dit zo snel mogelijk door een Ford dealer controleren.
Wanneer de lamp tijdens het rijden gaar knipperen, minder dan onmiddellijk snelheid.
Blijft de lampknipperen, vermijd dan snel optrekken en hoge motortoerentallen.
Laat de auto onmiddellijk door een Ford dealer controleren".
rijder sinds 29/3/2002
Re: haperende motor bij 2500 toeren
Dat een sensor van nog geen 5 euro zoveel ellende kan veroorzaken… Eigenlijk heb ik van geen een van deze dingen last, behalve dat ik het gevoel heb dat mijn verbruik iets aan de hoge kant is. Zou dit een oorzaak kunnen zijn van een het gestotter van mijn motor?OBD-Codes.com schreef:Symptoms of a P0115 DTC code may include:
- MIL (Malfunction Indicator Lamp) illumination will always occur
Vehicle may be hard to start
May blow a lot of black smoke and run extremely rich
Engine may want to die or backfire in tailpipe
Engine may run lean and increased Nox emissions may be apparent (Requires gas analyzer)
Cooling fans may run all the time when they shouldn't be, or not at all when they should be
Ik heb inmiddels een filmpje gezien waar ik het motormanagement lampje heb gezien, maar ik heb die echt niet. Boven mijn toerenteller heb ik maar twee lampjes voor remassistentiesystemen en ook in mijn boekje op pagina 12 staat die niet. Weer wat geleerd
Zou het zin hebben om bij een garage mijn Puma uit te laten lezen, of krijgen die alleen dezelfde foutcodes eruit? Ik wilde een OBD scanner kopen, maar de voordelige varianten zijn allemaal OBD2 terwijl een Puma OBD1 zou zijn. Volgens sommige werkt het wel, maar ik heb geen tijd het uit te zoeken en 70 euro aanschaf is dan wel een iets te grote gok voor mij.
Bedankt voor de input allemaal!