Beste Pumaliefhebbers,
Ik ben reeds aan mijn derde Puma toe, hoe lang dit nog duurt is de vraag aangezien hij al in de folder roest
Maar tot dan rij ik nog steeds met lol, al zo'n 15 jaar, alleen dit vind ik al een nieuwe waard van meneer Ford.
Mijn tweede Puma was een beetje moe in al zijn onderdelen, waarschijnlijk door mijn rijstijl.
Gelukkig reed een vrouw mij aan, en kreeg ik nog wat schadegeld.
Toen kwam ik op het briljante idee om nog een Puma te kopen Nu met 85.000 op de teller ipv 185.000, hij is ook van 2002.
Nu (afgezien vd achterschermen, als iemand nog een niet te duur adresje weet in Friesland ?), heb ik hier nog niet veel problemen mee. Als het goed is hebben ze ook de distributieriem vervangen.
Er is alleen 1 irritant probleem(pje hoop ik), ik weet hoe lekker strak de Puma kan rijden van vroeguh :-)
Ik heb hem voor de zekerheid laten balanceren en uitlijnen, de banden lijken redelijk nieuw.
Nu rijdt hij 'redelijk' strak tot plus minus 120 km/u daarna begint stuur te trillen, en rijdt hij niet meer strak.
Als ik hem lekker laat rollen is het erger.
Ook als ik stevig rem is ditzelfde gevoel waarneembaar, dit vind ik niet zo erg maar er is mischien een verband.
Nu heb ik er technisch niet veel verstand van, en voordat de garage mijn halve auto vervangt, kunnen jullie mij misschien de goede richting wijzen.
Wat zijn de meest waarschijnlijke oorzaken hiervan ?
Ik las bijv. iets over de rubbers van de ophanging
Ik weet alleen dat de garage wel 4x zei, geen garantie, maar ik hoop dat hij het over de spatschermen had, die ze gauw even bijgewerkt hadden.
Alvast bedankt voor de hulp
Trillend stuur bij hogere snelheden
Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators
Re: Trillend stuur bij hogere snelheden
Kromme velg? Toch niet goed gebalaceerd? Buld of kammen op de band? Aandrijfas krom of onbalans?
Schokdemper?
Schokdemper?
-
- Puma Senior
- Berichten: 213
- Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
- Locatie: Maasbracht
- Contacteer:
Re: Trillend stuur bij hogere snelheden
allereerst welkom hier.
Als ik het goed begrijp is er tot 120 niks aan de hand, daarna begint het trillen, als je de snelheid opvoerd word het dan erger of wordt het ook weer minder bv boven de 140, als het dan weer weggaat zou ik zeggen dat een band niet helemaal precies in balans is.Dit hoeft niet aan het balanceren van de bandenboer te ligggen, dit kan ook in de band zitten.
Als ik het goed begrijp is er tot 120 niks aan de hand, daarna begint het trillen, als je de snelheid opvoerd word het dan erger of wordt het ook weer minder bv boven de 140, als het dan weer weggaat zou ik zeggen dat een band niet helemaal precies in balans is.Dit hoeft niet aan het balanceren van de bandenboer te ligggen, dit kan ook in de band zitten.
-
- Puma Senior
- Berichten: 213
- Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
- Locatie: Maasbracht
- Contacteer:
Re: Trillend stuur bij hogere snelheden
Aandrijfas is meestal voelbaar bij 80kmh en meestal bij uitaccellereren en komt door versleten homokineten en bij 85000 is dit onwaarschijnlijk.
Schokbreker kan ik mij alleen slechte wegligging bij voorstellen.
Kromme velg zou kunnen, dit zou de bandenboer wel bemerkt moeten hebben.
Dit blijft natuurlijk gissen op afstand, wat je wel kunt doen is kijken of er veel ballaceerlood op de velg zit en als dit zo is zou je kunnen proberen andere velgen monteren die je leent van iemand en als het dan weg is het de velg of band.
Schokbreker kan ik mij alleen slechte wegligging bij voorstellen.
Kromme velg zou kunnen, dit zou de bandenboer wel bemerkt moeten hebben.
Dit blijft natuurlijk gissen op afstand, wat je wel kunt doen is kijken of er veel ballaceerlood op de velg zit en als dit zo is zou je kunnen proberen andere velgen monteren die je leent van iemand en als het dan weg is het de velg of band.
Re: Trillend stuur bij hogere snelheden
Hoi
Allereerst bedankt voor de tips.
Het wordt niet minder bij 170 ofzo, eerder wat erger, als ik blijf accelereren is het wel minder, als ik bijv. gewoon op dezelfde snelheid(140) blijf voorthobbelen, heb ik het meeste last.
Tot 100/120 rijdt hij het best.
Bij de vorige had ik inderdaad versleten aandrijfassen/homokineten, dat voelde anders.
Ik heb wel het idee dat hij aan de bestuurderskant een tik heeft gehad, gezien het kleurverschil.
Misschien ook een idee dat ik de velgen eens van voor naar achter laat verplaatsen ?
Groeten,
Allereerst bedankt voor de tips.
Het wordt niet minder bij 170 ofzo, eerder wat erger, als ik blijf accelereren is het wel minder, als ik bijv. gewoon op dezelfde snelheid(140) blijf voorthobbelen, heb ik het meeste last.
Tot 100/120 rijdt hij het best.
Bij de vorige had ik inderdaad versleten aandrijfassen/homokineten, dat voelde anders.
Ik heb wel het idee dat hij aan de bestuurderskant een tik heeft gehad, gezien het kleurverschil.
Misschien ook een idee dat ik de velgen eens van voor naar achter laat verplaatsen ?
Groeten,