iets met de ABS
Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators
iets met de ABS
HELP!
vandaag reed ik weg met mijn puma en hoor gewoon even kort krrr bij 20km per uur waarbij de abs getest word ,maar ineens gaat mijn ABS lampje branden onder het rijden,
en toen ik remde ging het lampje weer uit hoorde ik keihard heel lang krrrrrr,net of je misschakeld en voelde ook iets schokken in het rempedaal,
en telkens als ik rem dan hoor ik keihard krrrrrrr ,alleen als het lampje uit is, maar als het ABS lampje brand is er niks aan de hand en hoor ik niks, weet niet wat het is maar er zit iets niet goed,maar wat???
vandaag reed ik weg met mijn puma en hoor gewoon even kort krrr bij 20km per uur waarbij de abs getest word ,maar ineens gaat mijn ABS lampje branden onder het rijden,
en toen ik remde ging het lampje weer uit hoorde ik keihard heel lang krrrrrr,net of je misschakeld en voelde ook iets schokken in het rempedaal,
en telkens als ik rem dan hoor ik keihard krrrrrrr ,alleen als het lampje uit is, maar als het ABS lampje brand is er niks aan de hand en hoor ik niks, weet niet wat het is maar er zit iets niet goed,maar wat???
Re: iets met de ABS
moeilijk op afstand in te schatten maar waarschijnlijk is het één van je sensoren. Een trillend rempedaal betekent dat het abs ingrijpt.
Re: iets met de ABS
vreemd,en dat tandenpoets geluid dan? het is hetzelfde geluid alsof er misgeschakeld word en ik voel ook dat er iets over elkaar heen schuurt, en als dan het abs lampje niet brand dat het dan juist gebeurd,en als het lampje wel brand dat het dan niet gebeurd,
Re: iets met de ABS
Dat is het geloof wat de ABS pomp maakt als hij moet werken. Maar t is niet goed als ie t altijd doet net als bij jou.
Lijkt mij n kapotte ABS sensor of in t ergste geval de pomp. Check ook even de dikte van de remblokken en het niveau van de rem vloeistof .
Lijkt mij n kapotte ABS sensor of in t ergste geval de pomp. Check ook even de dikte van de remblokken en het niveau van de rem vloeistof .
Re: iets met de ABS
Dikke kans dat het 1 van je abs sensoren is. Heb hetzelfde 2x gehad. Niets bijzonders. het is prettiger als het lampje brandt omdat je abs dan niets doet. Let wel op met je remweg: zonder abs rem je langer dan met!
Als je lampje uit is maar je sensor werkt niet goed, grijpt hij dus in bij het remmen. Is rete irri maar kan niet mega veel kwaad, is mij gezegd. Laten maken is uiteraard wel handig en aan te raden. Het ratelen is het geluid dat hij maakt bij het wegrijden en je haalt de eerste keer zo'n 15/20 km/u. Dat is om te checken of je abs werkt. omdat een van de sensoren waarschijnlijk kapot is, blijft hij af en toe dat ratel geluid maken omdat hij verkeerde signalen krijgt van die sensor. Het is precies wat ik had. Sensor vervangen...kost half uurtje tijd ongeveer. Alleen de sensor is vrij duur. Via ebay kun je soms wel uit UK aan goedkopere versies komen, let dan wel op dat ze versturen naar NL.
succes!
Als je lampje uit is maar je sensor werkt niet goed, grijpt hij dus in bij het remmen. Is rete irri maar kan niet mega veel kwaad, is mij gezegd. Laten maken is uiteraard wel handig en aan te raden. Het ratelen is het geluid dat hij maakt bij het wegrijden en je haalt de eerste keer zo'n 15/20 km/u. Dat is om te checken of je abs werkt. omdat een van de sensoren waarschijnlijk kapot is, blijft hij af en toe dat ratel geluid maken omdat hij verkeerde signalen krijgt van die sensor. Het is precies wat ik had. Sensor vervangen...kost half uurtje tijd ongeveer. Alleen de sensor is vrij duur. Via ebay kun je soms wel uit UK aan goedkopere versies komen, let dan wel op dat ze versturen naar NL.
succes!
Re: iets met de ABS
Niet noodzakelijkerwijs. Bij sneeuw en ijs kun je beter geen ABS hebben. Ook kan een goede chauffeur sneller remmen zonder ABS. Mij lukte het na een hele dag oefenen op nat wegdek pas, dus dit is zeker niet voor iedereen weggelegd. Ik zal het nu ook wel verleerd zijn denk ik zo.gabbagirl schreef:Dikke kans dat het 1 van je abs sensoren is. Heb hetzelfde 2x gehad. Niets bijzonders. het is prettiger als het lampje brandt omdat je abs dan niets doet. Let wel op met je remweg: zonder abs rem je langer dan met!
Als je lampje uit is maar je sensor werkt niet goed, grijpt hij dus in bij het remmen. Is rete irri maar kan niet mega veel kwaad, is mij gezegd.
Dit kan je remweg wel verlengen.
En een eis bij de APK omdat het een veiligheid gerelateerd item is.Laten maken is uiteraard wel handig en aan te raden.
Hoop je. Als hij helemaal vastgerot zit kan het zo maar een stuk langer duren. Ik heb zelf de fusee moeten verwarmen en op een persbank hem er uit moeten halen.Het ratelen is het geluid dat hij maakt bij het wegrijden en je haalt de eerste keer zo'n 15/20 km/u. Dat is om te checken of je abs werkt. omdat een van de sensoren waarschijnlijk kapot is, blijft hij af en toe dat ratel geluid maken omdat hij verkeerde signalen krijgt van die sensor. Het is precies wat ik had. Sensor vervangen...kost half uurtje tijd ongeveer.
Wat is duur? Je zal ongeveer €120 kwijt zijn bij de universeel en bij de dealer €234.16. Let wel op: er zijn twee types te koop voor de voorzijde. Kies de juiste. Het onderdeelnummer is de 1089128 voor mijn Puma ('99).Alleen de sensor is vrij duur. Via ebay kun je soms wel uit UK aan goedkopere versies komen, let dan wel op dat ze versturen naar NL.
succes!
Voordat je een nieuwe sensor koopt zou ik eerst de juiste diagnose stellen, voordat wij je dingen aanpraten en het dan nog niet opgelost is. Meten is weten! De weerstand moet ergens tussen de 1kOhm en 1.3kOhm liggen. Handiger is nog om je auto uit te lezen, dan weet je direct welke sensor er naar de klote is. Als het een sensor is!
Re: iets met de ABS
120 euro!!!! is dat soms voor 4 sensoren? ik kom een nieuwe abs sensor voor ford puma tegen voor 14 euro op ebay (zo kopen dus niet bieden vanaf) en ergens anders weer voor 25 euro ?
Re: iets met de ABS
als ik jou nummer intik 1089128
https://www.google.com/url?q=http://mag ... EH1LtPHq9w
en,
https://www.google.com/url?q=http://www ... t9Eb6bekBg
dus geen 120 euro! of ben ik nou mis?
https://www.google.com/url?q=http://mag ... EH1LtPHq9w
en,
https://www.google.com/url?q=http://www ... t9Eb6bekBg
dus geen 120 euro! of ben ik nou mis?
Re: iets met de ABS
Mijn vaste onderdelen leverancier in Spijkenisse deed me deze offerte via de telefoon voor een Bosch sensor. Eerlijk gezegd geef ik zelf altijd liever iets meer uit voor goede spullen als iets chinees ofzo waar je een jaar later weer mee bezig bent! Alleen het beste voor mijn roofkatjedrestar schreef:als ik jou nummer intik 1089128
https://www.google.com/url?q=http://mag ... EH1LtPHq9w
en,
https://www.google.com/url?q=http://www ... t9Eb6bekBg
dus geen 120 euro! of ben ik nou mis?
Re: iets met de ABS
nou, voor mij word het dan een bestelling uit engeland voor enkele tientjes ,de sensors die er nu opzitten zijn origineel ford,en de auto heeft nog maar 90.000km gereden,dus ga echt geen 120 euro betalen voor m'n roofkatje waarvan het achteraam los getrilt was gelijk na aankoop de stuurbekrachtiging al kapot ging ,en daarna de airco en nu weer iets met de abs, kost me al geld genoeg! hopelijk heb ik enkel puur pech want anders is de ford puma maar een fuck wagen en als tie weer gemaakt is en er gelijk weer wat aan kapot gaat dan gaat hij toch mooi de deur uitSjoerd schreef:Mijn vaste onderdelen leverancier in Spijkenisse deed me deze offerte via de telefoon voor een Bosch sensor. Eerlijk gezegd geef ik zelf altijd liever iets meer uit voor goede spullen als iets chinees ofzo waar je een jaar later weer mee bezig bent! Alleen het beste voor mijn roofkatje
Re: iets met de ABS
Haha wen er maar aan. Hij heeft mij al heel wat uurtjes sleutelen gekost en heeeeel veel centjes om in orde te krijgen! En alsnog mankeert er van alles aan. Op het engelse forum (project puma) is een member (IanG) die 2e hands spul verkoopt. Snel en goedkoop; echte aanrader!drestar schreef:nou, voor mij word het dan een bestelling uit engeland voor enkele tientjes ,de sensors die er nu opzitten zijn origineel ford,en de auto heeft nog maar 90.000km gereden,dus ga echt geen 120 euro betalen voor m'n roofkatje waarvan het achteraam los getrilt was gelijk na aankoop de stuurbekrachtiging al kapot ging ,en daarna de airco en nu weer iets met de abs, kost me al geld genoeg! hopelijk heb ik enkel puur pech want anders is de ford puma maar een fuck wagen en als tie weer gemaakt is en er gelijk weer wat aan kapot gaat dan gaat hij toch mooi de deur uitSjoerd schreef:Mijn vaste onderdelen leverancier in Spijkenisse deed me deze offerte via de telefoon voor een Bosch sensor. Eerlijk gezegd geef ik zelf altijd liever iets meer uit voor goede spullen als iets chinees ofzo waar je een jaar later weer mee bezig bent! Alleen het beste voor mijn roofkatje
-
- Puma Lover
- Berichten: 805
- Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
- Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
- Locatie: Wijnandsrade
- Contacteer:
Re: iets met de ABS
Drestar (en Sjoerd ), je hebt dus idd gewoon pech.
Want gelukkig geld dit niet voor de overgrote meerderheid van de Pumarijders
Want gelukkig geld dit niet voor de overgrote meerderheid van de Pumarijders
rijder sinds 29/3/2002
Re: iets met de ABS
vandaag nog eens goed gekeken en remmen gestest, denk dat het niet aan de abs sensoren ligt, als ik hard met de auto rem dan blijft hij hangen in de abs en laat hem even daarna weer los, dan hoor ik dat krr geluid maar na een paar keer goed tremmen ging het abs lampje en traction control lampje wel uit,
misschien omdat de auto te weinig gebruikt word dat het zo is gekomen, ik rijd er soms een paar maanden niet mee, vandaar ook de lage km stand, er is nooit veel mee gereden,
misschien omdat de auto te weinig gebruikt word dat het zo is gekomen, ik rijd er soms een paar maanden niet mee, vandaar ook de lage km stand, er is nooit veel mee gereden,
-
- Puma Junior
- Berichten: 57
- Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 3:03 pm
- Hyves pagina: http://dane-ladiges.hyves.nl/
- Locatie: Hoofddorp
- Contacteer:
Re: iets met de ABS
Nou lijkt me sterk ...drestar schreef:vandaag nog eens goed gekeken en remmen gestest, denk dat het niet aan de abs sensoren ligt, als ik hard met de auto rem dan blijft hij hangen in de abs en laat hem even daarna weer los, dan hoor ik dat krr geluid maar na een paar keer goed tremmen ging het abs lampje en traction control lampje wel uit,
misschien omdat de auto te weinig gebruikt word dat het zo is gekomen, ik rijd er soms een paar maanden niet mee, vandaar ook de lage km stand, er is nooit veel mee gereden,
Wat wel een mogelijkheid is en dan moet je mazzel hebben is dat of de ABS Ring vuil is of 1/meerdere van je sensoren.
Geef ze een goede reinigingsbeurt en mocht het probleem dan toch terug komen zal ik hem laten uitlezen en de kapotte sensor vervangen.
(PS. neem geen goedkope variant van Ebay die fout heb ik ook gemaakt en die waren al na 2 maanden kapot allebei ...
Heb toch besloten die van Ford te kopen (189 € Vriendenprijsje ) en geen enkel probleem nog.)
Zoals veel mensen zeggen goedkoop is vaak duurkoop.
Re: iets met de ABS
mijn puma heeft nog maar net 90.000 op de teller ,dan mag je toch verwachten dat het niet allemaal zo gauw al kapot gaat,
maar wat bedoel je met de ABS ringen? zitten daar gaatjes in? de gaatjes zitten wel een beetje dicht zag ik,en de ringen zijn flink verroest
maar wat bedoel je met de ABS ringen? zitten daar gaatjes in? de gaatjes zitten wel een beetje dicht zag ik,en de ringen zijn flink verroest