Olie Ford Puma
Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators
Olie Ford Puma
Hallo iedereen,
Even een vraagje.
Ik heb ooit ergens gelezen/gehoord dat er semi synthetische olie in de Ford Puma moet.
Nou is mijn Pummie weer toe aan verversing, en ik wil eigenlijk de olie erin hebben die er precies voor gemaakt is.
Alleen kan ik dus nergens meer vinden dat er semi synthetisch in moet!
Ik zie overal gewoon 5W30 staan.
Als ik naar kroon-oil ga en mijn kenteken invoer zie ik dit:
MOTOR, ZETEC-S VCT
Smeermiddel inhoud : 4,62 liter
Inhoud filter : 0,47 liter
Aanbevolen product : Asyntho 5W30
Gebruik : Normaal, ververs elke 15000 km / 12 maanden
Wat voor olie doen jullie in je Puma???
Nog wat literatuur:
Synthetische olie.
Bij de moderne auto worden de onderhoudsintervallen steeds langer daarom speelt de kwaliteit van de motorolie een belangrijke rol. Daarom is er synthetische olie ontwikkeld. Wat is het verschil tussen een minerale, semi-synthetische en synthetische motorolie? Een minerale olie is gemaakt is uit een minerale basisolie met additieven. Een semi-synthetische olie bestaat uit een combinatie van minerale en synthetische oliën.
Deze semi-synthetische oliën bezitten een hogere thermische weerstand en hogere viscositeitindex. Dit biedt je motor een betere bescherming tijdens het starten en laat een langere verversingsperiode toe. Synthetische motorolie is de meeste geraffineerde kwaliteit die de hoogste belastingen en temperaturen aan kan, deze wordt dan ook aangeraden bij voor sportieve motoren of personen die hun auto in de watten willen leggen.
Synthetische olie heeft de eigenschap veel minder vlug te verdunnen bij hogere temperaturen dan minerale olie en biedt je motor dus maximale bescherming onder de meest extreme omstandigheden. De motorolie moet volgens de in je instructieboekje beschreven intervallen worden ververst. Wanneer je de olie zelf ververst, gebruik daarbij dan uitsluitend olie die voldoet aan de specificatie in het instructieboekje.
[ bron: http://www.cartuning-guide.com/motorolie.html ]
Even een vraagje.
Ik heb ooit ergens gelezen/gehoord dat er semi synthetische olie in de Ford Puma moet.
Nou is mijn Pummie weer toe aan verversing, en ik wil eigenlijk de olie erin hebben die er precies voor gemaakt is.
Alleen kan ik dus nergens meer vinden dat er semi synthetisch in moet!
Ik zie overal gewoon 5W30 staan.
Als ik naar kroon-oil ga en mijn kenteken invoer zie ik dit:
MOTOR, ZETEC-S VCT
Smeermiddel inhoud : 4,62 liter
Inhoud filter : 0,47 liter
Aanbevolen product : Asyntho 5W30
Gebruik : Normaal, ververs elke 15000 km / 12 maanden
Wat voor olie doen jullie in je Puma???
Nog wat literatuur:
Synthetische olie.
Bij de moderne auto worden de onderhoudsintervallen steeds langer daarom speelt de kwaliteit van de motorolie een belangrijke rol. Daarom is er synthetische olie ontwikkeld. Wat is het verschil tussen een minerale, semi-synthetische en synthetische motorolie? Een minerale olie is gemaakt is uit een minerale basisolie met additieven. Een semi-synthetische olie bestaat uit een combinatie van minerale en synthetische oliën.
Deze semi-synthetische oliën bezitten een hogere thermische weerstand en hogere viscositeitindex. Dit biedt je motor een betere bescherming tijdens het starten en laat een langere verversingsperiode toe. Synthetische motorolie is de meeste geraffineerde kwaliteit die de hoogste belastingen en temperaturen aan kan, deze wordt dan ook aangeraden bij voor sportieve motoren of personen die hun auto in de watten willen leggen.
Synthetische olie heeft de eigenschap veel minder vlug te verdunnen bij hogere temperaturen dan minerale olie en biedt je motor dus maximale bescherming onder de meest extreme omstandigheden. De motorolie moet volgens de in je instructieboekje beschreven intervallen worden ververst. Wanneer je de olie zelf ververst, gebruik daarbij dan uitsluitend olie die voldoet aan de specificatie in het instructieboekje.
[ bron: http://www.cartuning-guide.com/motorolie.html ]
-
- Puma Senior
- Berichten: 213
- Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
- Locatie: Maasbracht
- Contacteer:
Re: Olie Ford Puma
Dit klopt, semi syntetisch is goed maar wordt steeds meer vervangen door vol syntetisch die dus ook de betere olie is.
Ik gebruik 5w30 castrol magnetec en je raad het al deze is vol syntetisch en wordt ieder jaar ververst.
Je mag ook 5w40 gebruiken of 5w50 bij extreem gebruik(circuit).
Ford heeft nooit hoge eisen aan olie gesteld.
Ik gebruik 5w30 castrol magnetec en je raad het al deze is vol syntetisch en wordt ieder jaar ververst.
Je mag ook 5w40 gebruiken of 5w50 bij extreem gebruik(circuit).
Ford heeft nooit hoge eisen aan olie gesteld.
Re: Olie Ford Puma
5w30 van de shell....vroeger stond er ook nog een F op omdat het voor Ford auto's was.
(ze hadden ook andere 5w30's dus met andere letters erop, maar dat is nie meer)
(ze hadden ook andere 5w30's dus met andere letters erop, maar dat is nie meer)
-
- Puma Lover
- Berichten: 805
- Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
- Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
- Locatie: Wijnandsrade
- Contacteer:
Re: Olie Ford Puma
Bij mij gaat er altijd braaf 5/30 in zoals Ford het voorschrijft.
Maar bij de aanstaande grote beurt in april gaat er ook 5/40 in.
Maar bij de aanstaande grote beurt in april gaat er ook 5/40 in.
rijder sinds 29/3/2002
Re: Olie Ford Puma
Denicol 5w30 met een ewtra olieadditiefje van Denicol voor op straat en circuit. M'n beide Puma's verbruiken geen olie. Bij de racepuma wordt ze wel na 7 à 10 circuit-uren ververst. De straatpuma krijgt na 5000 km nieuwe olie. De zetec moet in 't oog gehuden worden hé, ze durven wel olie te verbruiken. Als je ook maar even te weinig olie hebt kan het al te laat zijn...
AMSOIL goede Keuze?
Aangezien ik mijn Puma binnenkort moet voorzien van nieuw sap ben ik eens gaan rondneuzen in het olie aanbod. Wat is nu de beste keus is qua prijs en kwaliteit?
Tijdens mij zoektocht op internet ben ik de volgende site tegen gekomen: http://members.themotoroilevaluator.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier worden een aantal olie producenten (Mobil, Castrol, Valvoline etc) met elkaar vergeleken a.d.h.v. diverse eissen enz.
Het merk AMSOIL in de categorie 5W-30 komt in deze "test" met een zeer hoge score uit de bus.
De prijs/kwaliteit verhouding lijkt mij ook in orde aangezien de olie bij de importeur Lowveld in de 'aanbieding' is.
Het betreft de 5W-30 XL synthetische olie 3,79 Liter voor € 34,49.
Interessant of niet?
TECHNISCHE EIGENSCHAPPEN
AMSOIL XL 5W-30 SYNTHETIC MOTOR OIL
Kinematic Viscosity @ 100°C, cSt (ASTM D-445) 10,5
Kinematic Viscosity @ 40°C, cSt (ASTM D-445) 58,2
Viscosity Index (ASTM D-2270) 173
CCS Viscosity, cP @ (°C) (ASTM D-5293) 4341 (-30)
Flash Point °C (°F) (ASTM D-92) 234 (453)
Fire Point °C (°F) (ASTM D-92) 246 (475)
Pour Point °C (°F) (ASTM D-97) -43 (-45)
Noack Volatility, % weight loss (g/100g) (ASTM D-5800) 8,9
High Temperature/High Shear Viscosity
@ 150°C and 1.0 X 106 s-1, cP (ASTM D-4683) 3.2
Four Ball Wear Test @ 40 kgf, 75°C,
1200 rpm, 1 hour, scar diameter, mm (ASTM D-4172) 0.43
Total Base Number (ASTM D-2896) 9.0
Tijdens mij zoektocht op internet ben ik de volgende site tegen gekomen: http://members.themotoroilevaluator.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier worden een aantal olie producenten (Mobil, Castrol, Valvoline etc) met elkaar vergeleken a.d.h.v. diverse eissen enz.
Het merk AMSOIL in de categorie 5W-30 komt in deze "test" met een zeer hoge score uit de bus.
De prijs/kwaliteit verhouding lijkt mij ook in orde aangezien de olie bij de importeur Lowveld in de 'aanbieding' is.
Het betreft de 5W-30 XL synthetische olie 3,79 Liter voor € 34,49.
Interessant of niet?
TECHNISCHE EIGENSCHAPPEN
AMSOIL XL 5W-30 SYNTHETIC MOTOR OIL
Kinematic Viscosity @ 100°C, cSt (ASTM D-445) 10,5
Kinematic Viscosity @ 40°C, cSt (ASTM D-445) 58,2
Viscosity Index (ASTM D-2270) 173
CCS Viscosity, cP @ (°C) (ASTM D-5293) 4341 (-30)
Flash Point °C (°F) (ASTM D-92) 234 (453)
Fire Point °C (°F) (ASTM D-92) 246 (475)
Pour Point °C (°F) (ASTM D-97) -43 (-45)
Noack Volatility, % weight loss (g/100g) (ASTM D-5800) 8,9
High Temperature/High Shear Viscosity
@ 150°C and 1.0 X 106 s-1, cP (ASTM D-4683) 3.2
Four Ball Wear Test @ 40 kgf, 75°C,
1200 rpm, 1 hour, scar diameter, mm (ASTM D-4172) 0.43
Total Base Number (ASTM D-2896) 9.0
-
- Puma Lover
- Berichten: 805
- Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
- Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
- Locatie: Wijnandsrade
- Contacteer:
Re: AMSOIL goede Keuze?
Hou je gewoon aan.
Castrol of een andere MERK olie.
Ik rij 9 jaar (ruim) Puma.
Ben met ze alle twee rond de 60.000 begonnen. Zilvere zat op +/- 175.000 toen ik 'm 'in de vangrail' parkeerde en nu zit ik alweer bijna op 120.000 km. Dus totaal +/- 175.000 Puma kilometers
Nooit iets bijzonders met de olie gedaan, alleen op een bepaald moment van 5w/30 naar 5w/40 gegaan en natuurlijk altijd het peil in de gaten houden.
tot nu nog nooit problemen gehad
Castrol of een andere MERK olie.
Ik rij 9 jaar (ruim) Puma.
Ben met ze alle twee rond de 60.000 begonnen. Zilvere zat op +/- 175.000 toen ik 'm 'in de vangrail' parkeerde en nu zit ik alweer bijna op 120.000 km. Dus totaal +/- 175.000 Puma kilometers
Nooit iets bijzonders met de olie gedaan, alleen op een bepaald moment van 5w/30 naar 5w/40 gegaan en natuurlijk altijd het peil in de gaten houden.
tot nu nog nooit problemen gehad
rijder sinds 29/3/2002