Zwabberen over de weg...
Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators
Zwabberen over de weg...
Hoi Allemaal!
Sinds een weekje ofzo hoor ik als ik over drempels rijd of een scherpe bocht maak met lage snelheid een raar geluid aan de voorkant van de auto. T is een soort krakend geluid, lastig te omschrijven.
Eigenlijk sinds vandaag merk ik ook dat mn Puma zwabbert over de weg (dat merk je dan vooral bij hogere snelheden). Tevens merk ik dat ik het geluid vooral hoor bij het naar links sturen en bij dremels. Als ik rechtdoor op de snelweg rijd voel ik ook dat het naar links sturen niet helemaal lekker in de hand ligt (niet extreem maar voelt anders dan naar rechts)....
Geen idee wat het kan zijn, maar denk niet dat dit normaal is, dat dan weer wel!
Iemand een idee wat dit kan zijn???
Sinds een weekje ofzo hoor ik als ik over drempels rijd of een scherpe bocht maak met lage snelheid een raar geluid aan de voorkant van de auto. T is een soort krakend geluid, lastig te omschrijven.
Eigenlijk sinds vandaag merk ik ook dat mn Puma zwabbert over de weg (dat merk je dan vooral bij hogere snelheden). Tevens merk ik dat ik het geluid vooral hoor bij het naar links sturen en bij dremels. Als ik rechtdoor op de snelweg rijd voel ik ook dat het naar links sturen niet helemaal lekker in de hand ligt (niet extreem maar voelt anders dan naar rechts)....
Geen idee wat het kan zijn, maar denk niet dat dit normaal is, dat dan weer wel!
Iemand een idee wat dit kan zijn???
Dat zijn waarschijnlijk versleten ophangrubbers (en zo te horen de achterste rubber van de draagarm). De standaard rubbers slijten redelijk snel. Na zo'n 30.000 tot 50.000 km zijn ze meestal wel aan vervanging toe. Je kunt ervoor kiezen om weer standaard rubbers te (laten) monteren of je kunt polyurethaan ophangbussen nemen (Powerflex).
Ford zelf monteert altijd een compleet nieuwe draagarm omdat dat makkelijker is. Dit zal ook niet (veel) meer kosten omdat het vervangen van alleen de rubbers veel meer werk is.
Powerflex rubbers zijn niet goedkoop maar dan heb je ook wat. Verder zul je ze moeten laten monteren, tenzij je zelf een brug hebt en handig bent. Meestal worden dan alle rubbers vervangen: voor van de draagarm en stabilisator en achter de draagarm.
Ford zelf monteert altijd een compleet nieuwe draagarm omdat dat makkelijker is. Dit zal ook niet (veel) meer kosten omdat het vervangen van alleen de rubbers veel meer werk is.
Powerflex rubbers zijn niet goedkoop maar dan heb je ook wat. Verder zul je ze moeten laten monteren, tenzij je zelf een brug hebt en handig bent. Meestal worden dan alle rubbers vervangen: voor van de draagarm en stabilisator en achter de draagarm.
Thanks!
@Hansie: Dit weekend is de km-teller opgekropen naar 51000 km en dat voor een Puma uit 98 (ja ik heb NAP gecheckt ) dus dat zou het zomaar kunnen zijn.
Is het safe om er nog eventjes mee rond te rijden of moet ik deze zsm laten vervangen?
Ik heb nog een paar maandjes garantie maar heb geen idee of dit eronder valt. Enig idee met welke kosten ik te maken krijg als het niet onder de garantie valt en alles door de garage laat doen?
@Hansie: Dit weekend is de km-teller opgekropen naar 51000 km en dat voor een Puma uit 98 (ja ik heb NAP gecheckt ) dus dat zou het zomaar kunnen zijn.
Is het safe om er nog eventjes mee rond te rijden of moet ik deze zsm laten vervangen?
Ik heb nog een paar maandjes garantie maar heb geen idee of dit eronder valt. Enig idee met welke kosten ik te maken krijg als het niet onder de garantie valt en alles door de garage laat doen?
Een versleten fuseekogel herken je aan geklapper in een bocht. Bij een bocht naar links hoor je geklapper rechts, en bij een bocht naar rechts hoor je het links. En met die hoes zal ws. de homokineethoes worden bedoelt, als die stuk gaat hoor je na verloop van tijd ook gekraak met sturen.
En weet je zeker dat je geen 1tje voor die 51.000 moet zetten? Sorry, maar dusdanig versleten rubbers (of fuseekogels/homokineethoezen) dat ze herrie geven, bij een halve ton op de klok, vind ik verdacht. Tenzij het natuurlijk wat anders is.
Maar da's mijn bescheiden mening.
Hopelijk wordt het snel opgelost!
En weet je zeker dat je geen 1tje voor die 51.000 moet zetten? Sorry, maar dusdanig versleten rubbers (of fuseekogels/homokineethoezen) dat ze herrie geven, bij een halve ton op de klok, vind ik verdacht. Tenzij het natuurlijk wat anders is.
Maar da's mijn bescheiden mening.
Hopelijk wordt het snel opgelost!
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R
Huidige auto: '05 Volvo V70 R
Vergis je niet, de standaard draagarmrubbers kunen erg snel versleten zijn. Zou een wonder zijn als ze het 150.000 km uithouden.Otto schreef:En weet je zeker dat je geen 1tje voor die 51.000 moet zetten? Sorry, maar dusdanig versleten rubbers (of fuseekogels/homokineethoezen) dat ze herrie geven, bij een halve ton op de klok, vind ik verdacht.
Het waren inderdaad de rubbers van de draagarm.
Ondertussen zijn de rubbers vervangen (niet de hele draagarm helaas).
Het zwabberen is in zn geheel verdwenen, echter verbazingwekkend genoeg kraakt er nog wel het een en ander op dit moment.
Geen idee of dit met de nieuwstaat van de rubbers te maken heeft en e.e.a. even soepel gereden moet worden of dat er toch iets beschadigd is ivm het doorrijden omdat ik pas laat terecht kon.
Ik houd t in de gaten.
Dit keer gelukkig geen Transit busje meegekregen maar een Ford Fusion +. Op zich een aardige auto maar met een 1.4i motortje met 80 pk niet echt vooruit te branden
Ondertussen zijn de rubbers vervangen (niet de hele draagarm helaas).
Het zwabberen is in zn geheel verdwenen, echter verbazingwekkend genoeg kraakt er nog wel het een en ander op dit moment.
Geen idee of dit met de nieuwstaat van de rubbers te maken heeft en e.e.a. even soepel gereden moet worden of dat er toch iets beschadigd is ivm het doorrijden omdat ik pas laat terecht kon.
Ik houd t in de gaten.
Dit keer gelukkig geen Transit busje meegekregen maar een Ford Fusion +. Op zich een aardige auto maar met een 1.4i motortje met 80 pk niet echt vooruit te branden