de startmotor

foto is van een bmw site daar stond hij dus weet niet voor werk
merk hij is maar denk bmw maar het is een standaard maat dus kan ook voor andere merken zijn
De startmotor.
Bij personenwagens was de startmotor vroeger een redelijk grote motor. Hierin zaten veldwikkelingen, een anker, koolborstels, rondsel, relais, overbrenging, ... Tegenwoordig is een startmotor veel kleiner gemaakt. Helaas komt dit soms de levensduur ten koste. Er wordt soms bij het vervangen van het brandstoffilter gewoon "gestart" tot de motor terug aanspringt. Of het toch maar blijven verderstarten met enkele gloeikaarsen die stuk zijn (voor de dieselmotoren) Voor een hedendaagse startmotor kan dit fatale gevolgen hebben.
Nog een voorkomende fout is het blijven meedraaien van een startmotor. Dit gebeurt als het contactslot van de wagen stuk is (meestal voelt of hoort men dit niet). De startmotor zal dan proberen verder te starten, zelfs als de wagen al draait. Het gevolg is dat de startmotor helemaal stuk zal zijn.
Aangezien een startmotor een seriemotor is, zal hij een redelijk grote stroom gebruiken (50-200 Amp?re voor benzinemotoren en 150-250 Amp?re voor dieselmotoren; dit bij personenwagens). Men kan zich dus voorstellen dat de kabelverbinding tussen batterij en (start)motor optimaal moet zijn. Indien de batterij niet meer voldoende capaciteit heeft, de kabelverbinding niet meer optimaal is, er een of meerdere gloeikaars(en) niet meer naar behoren werken, kan dit alles dus de levensduur van uw startmotor nadelig be?nvloeden. Kom gerust bij ons langs als u twijfels hebt over uw batterij, gloeikaarsen, bekabeling, ... zeker voor u op vakantie vertrekt.