ik had verwacht dat ik juist de olie wat vaker bij zou moeten vullen, maar dat gaat prima. Echter, het koelvloeistofpijl daalt gestaag. Traag, maar toch. Hij staat nu iets boven het minimum geloof ik, dus dat wordt bijvullen. En dan ontstaan er bij mij direct een paar vraagjes

1. in de handleiding lees ik dat ik 50% water en 50% koelvloeistof moet gebruiken. Bedoelen ze echt gewoon (dus kalkhoudend) water? Of moet dat gedestilleerd water zijn? Ik neem eigenlijk aan van wel, ergens op het web las ik iets over gedemineraliseerd water toen ik zocht op de door Ford genoemde specificaties van de koelvloeistof. Daarover hieronder meer.
2. bij een Esso kocht ik koelvloeistof, met als enige zichtbare specificatie specificatie BS 6580 - 1992.
De handleiding vraagt echter om de specificatie
ESDM-97B49-A.
Als ik op Internet zoek op de "BS 6580 - 1992" en "Ford",
dan vind ik dat d?ze koelvloeistof overeenkomt met de Ford specificatie
WSS-M97B44-D.
Dat lijkt er niet erg op, dus dat lijkt me niet erg verstandig om in m'n Puma te gieten?
Hoe doen jullie dat? Maak ik het mezelf te ingewikkeld?
3. Waar haal ik evt. w?l de juist koelvloeistof?
4. In de handleiding staat ook dat "vooropgesteld dat de gebruikte koelvloeistof aan de voorgeschreven specificaties en mengverhouding voldoet, hoeft deze gedurende de gehele levensduur van de auto niet te worden ververst". Kan ik een beroep doen op m'n garantie nu de Puma binnen 2 maanden zichtbaar koelvloeistof verliest? Of mag je enige lekkage verwachten na 10 jaar? Volgens de handleiding niet in ieder geval...
Pleez help me out here, durf er niet goed mee te rijden als de koelvloeistof niet op peil is en ik ben bang iets aan die motor te verprutsen.
Thanx!
TopGear