Probleem met Puma: foutcodes!
Geplaatst: di 12 dec 2006, 7:18 pm
Zoo.. ik heb de Elmscan 5 USB binnen, mooi dingetje! Lees de puma prima uit!
Ik zal direct even heel kort mijn probleem uitleggen met de Puma: Als ik meer dan een beetje gas geef tussen 1000 en 2000 toeren, dan stottert de motor krachtig, en voelt het een beetje alsof je in de buik van een kangaroo zit: je stuitert alle kanten op. Als de motor/uitlaat goed warm zijn hoor je ook de benzine ontploffen in de uitlaat, dus ik vermoed dat er wat mis is met het mengsel (teveel ingespoten).
Een aantal (UK) pumapeople had dit ook (lambda kapot), maar mijn benzineverbruik is nog te 'goed' om dat kapot te hebben. Buiten die rev-range gaat ie ook nog prima, dus bougie(kabels) lijkt me vrij sterk (krijg ook geen misfire foutmeldingen).
Ik heb de volgende foutcodes ontdekt:
P0113 Intake Air Temperature Sensor 1 Circuit High
P0135 O2 Sensor Heater Circuit
P0500 Vehicle Speed Sensor "A"
Na een DTC code reset waren ze allemaal weg (de O2 sensor fout kwam dus waarschijnlijk omdat ik hem een keer losgetrokken had om te meten).
De P0500 kwam terug (Pending), en ik zag net de P0113 ook weer terug staan. Ze waren wel allebei weg toen ik daarna de motor uitzette, dus waarschijnlijk had dat wat met dat pending te maken (motor te kort aan ofzo, dus alle pending weg).
Mijn vraag: Kan iemand met de diag kabel eens 100 meter rijden, en vertellen of hij een snelheid ziet aangegeven? De P0500 code wil zeggen dat je speedsensor kapot is. Mijn dashboard doet het echter prima, alleen ik zie dus inderdaad geen snelheid via de diagnose kabel (blijft op 0 staan).
Ik vraag me dus af of er iets raars aan de hand is (dashboard doet het wel, ECU ziet het niet, half dode sensor ofzo? Geeft maar de helft door?), of dat dit een 'feature' van de puma is (die foutmelding heeft iedereen ofzo).
Alvast bedankt, en eventuele hulp bij het probleem wordt ten zeerste op prijs gesteld! En anders word het waarschijnlijk een bezoekje Ford dealer
edit gabbagirl: gesplitst wegens onjuiste subtopic voor dit soort berichten
Ik zal direct even heel kort mijn probleem uitleggen met de Puma: Als ik meer dan een beetje gas geef tussen 1000 en 2000 toeren, dan stottert de motor krachtig, en voelt het een beetje alsof je in de buik van een kangaroo zit: je stuitert alle kanten op. Als de motor/uitlaat goed warm zijn hoor je ook de benzine ontploffen in de uitlaat, dus ik vermoed dat er wat mis is met het mengsel (teveel ingespoten).
Een aantal (UK) pumapeople had dit ook (lambda kapot), maar mijn benzineverbruik is nog te 'goed' om dat kapot te hebben. Buiten die rev-range gaat ie ook nog prima, dus bougie(kabels) lijkt me vrij sterk (krijg ook geen misfire foutmeldingen).
Ik heb de volgende foutcodes ontdekt:
P0113 Intake Air Temperature Sensor 1 Circuit High
P0135 O2 Sensor Heater Circuit
P0500 Vehicle Speed Sensor "A"
Na een DTC code reset waren ze allemaal weg (de O2 sensor fout kwam dus waarschijnlijk omdat ik hem een keer losgetrokken had om te meten).
De P0500 kwam terug (Pending), en ik zag net de P0113 ook weer terug staan. Ze waren wel allebei weg toen ik daarna de motor uitzette, dus waarschijnlijk had dat wat met dat pending te maken (motor te kort aan ofzo, dus alle pending weg).
Mijn vraag: Kan iemand met de diag kabel eens 100 meter rijden, en vertellen of hij een snelheid ziet aangegeven? De P0500 code wil zeggen dat je speedsensor kapot is. Mijn dashboard doet het echter prima, alleen ik zie dus inderdaad geen snelheid via de diagnose kabel (blijft op 0 staan).
Ik vraag me dus af of er iets raars aan de hand is (dashboard doet het wel, ECU ziet het niet, half dode sensor ofzo? Geeft maar de helft door?), of dat dit een 'feature' van de puma is (die foutmelding heeft iedereen ofzo).
Alvast bedankt, en eventuele hulp bij het probleem wordt ten zeerste op prijs gesteld! En anders word het waarschijnlijk een bezoekje Ford dealer
edit gabbagirl: gesplitst wegens onjuiste subtopic voor dit soort berichten