Pagina 2 van 2

Geplaatst: wo 06 jun 2007, 8:50 am
door Gast
Bij mijn Puma is de koppeling al 2x vervangen binnen de 65.000 km's..
Wilde met mijn oma shoppen, reed weg, en merkte dat ik met gas moest spelen om de Puma in beweging te krijgen. Je zag die toerenteller ook als een gek gaan. Inmiddels rijdende op de openbare weg rond de 60km/h in z'n 5 op 3500 toeren zonder enige power meer te hebben, besloten we gelijk om te keren en langs van Drimmelen te gaan.

Uitstapt roken we een rare/verbrande lucht. Toen de garagehouder kwam kijken en mijn verhaal had gedaan, ging hij de koppeling testen. Mede met de rare lucht wist hij meteen voldoende.. Koppelingsplaten naar de donder.

Het rare was dat 2 jaar geleden deze ook al vervangen waren..
Kennelijk reed mijn opa veel op de koppeling, het slijt dan vele malen sneller.
Grapje koste eind vorig jaar rond de 500 euro, volgende dag kon hij weer opgehaald worden en reed de Puma weer als een zonnetje!

Geplaatst: wo 06 jun 2007, 2:49 pm
door Clawz
Pas op als ze de koppeling vervangen: ze hebben 2 types. 1 goedkope refurbed koppeling die je na 20.000 km weer eruit ligt, en een goeie (maar die dus wat duurder is).

Een racekoppeling grijpt wat steviger aan. 'T voordeel is dat hij bij overschakelen in hoge toeren (lees: veel power) beter/sneller grijpt. 'T nadeel is dat je binnen 2 weken file-rijden een linker been als Arnold Schwarzenegger hebt. :wink:

Niet met loeiende motor optrekken, voet van de koppeling af als je hem niet gebruikt, niet teveel standing launches (3000rpm, koppeling snel op laten komen en tegelijk volgas), pas veel gas geven als hij volledig aangegrepen is, en je koppeling redt het wel 120.000+ km :wink:

Geplaatst: wo 06 jun 2007, 3:36 pm
door Gast
Misschien ook nog wel langer...


<MP>

Geplaatst: wo 06 jun 2007, 3:44 pm
door pumamartin
Mugen Power schreef:Misschien ook nog wel langer...


<MP>

Zeker langer.

Ik heb nog steeds de eerste koppeling er in zitten, ruim 155.000 km op de teller.

Dus de originele die ford in de puma monteerde zijn gewoon goed.
Volgens mij rijden de meeste van ons nog met de originele koppeling erin.

Geplaatst: wo 06 jun 2007, 4:36 pm
door Sjoerd102
Ik heb toen ik vorig jaar de auto kocht meteen de koppeling vervangen, was bij 96.000km ver op.

Geplaatst: wo 06 jun 2007, 4:37 pm
door gabbagirl
Ik heb 210.000 km gereden (nou ja, de puma dan) en volgens mij is de koppeling bij mij nog nie eerder vervangen...

Geplaatst: wo 06 jun 2007, 4:44 pm
door R.A.T. RACING
vanaf wanneer heb je hem gekocht dan lijkt me sterk met zoon kleine koppeling die er in zit

Geplaatst: wo 06 jun 2007, 4:49 pm
door gabbagirl
3 jaartjes geleden. ach mss heb ik het ook wel mis. ik zal het boekje er op naslaan :wink:

Geplaatst: ma 16 jul 2007, 12:04 pm
door Willard
Nou mijne heeft het 3 dagen terug begeven bij 104.000 en altijd rustig mee gereden.

Weet wel niet of er verschil zit tussen de 1700 koppeling en de 1400 ?

maar goed rond de ton toch kapot gegaan

Geplaatst: ma 16 jul 2007, 12:33 pm
door Otto
Die van mij is binnen afzienbare tijd ook aan vervanging toe. Daarnaast hoor ik ook het druklager een beetje zagende geluiden maken, tot ong. 2000 rpm.

@ Clawz: zou een racekoppeling langer meegaan? Vind het opzich wel lekker als die koppeling wat zwaarder gaat, als het maar niet zo'n aan-uit-knop wordt, je moet wel soepel kunnen rijden.

Geplaatst: di 17 jul 2007, 9:35 am
door Clawz
Hele goede vraag, geen idee. De veer is stugger (daardoor gaat ie dus ook zwaarder), waardoor hij minder lang naslipt bij snel schakelen op hoge toeren. Maar ik heb geen idee hoe het materiaal op de koppeling zelf is.. harder.. zachter.. dat speelt natuurlijk ook mee.

Zou je eventueel eens na kunnen vragen bij een garage of een koppelings-bedrijf (Quaffe, AP Racing, Helix).