Je trekt eerst de stekker eruit aan de onderkant van de buis, vlakbij het luchtfilter (dat is de sensor). Kun je vanachteren inklikken en dan trek je die er zo uit.
Dan schroef je die slangenklem los, die op de buis zit, aan de kant van het luchtfilter. Dan koppel je de buis los van het tussenstuk dat op je oude luchtfilter zit. Dan schroef je alle 4 de schroeven (1 boven, 1 onder, 1 links en 1 rechts) los van het luchtfilter (met een aparte inbussleutels, met 6 hoeken zeg maar...zijn aparte schroeven; schroevedraaier werkt dus niet). Dan trek je zo die kap eraf. Zie de tweede foto!
Daar (bovenkap) haal je dat tussenstuk vanaf (zit vast met 2 schroeven).
Verwijder de toevoerslang van het oude luchtfilter-onderkap (zit niet vast met schroeven o.i.d.).
Je verwijdert dan het luchtfilter en dan kun je de onderste kap weghalen. Het zit alleen met de onderkant linksonder (gezien van bovenaf) vast met een rubber. Trek je zo los. Dan moet je een hoop wrikwerk verrichten om de kap ook daadwerkelijk uit je auto te krijgen, maar het kan wel

Je maakt dan de hulpsteun-stang (weet ff geen ander naampje ervoor, maar hier komt het luchtsportfilter op te rusten) vast aan het frame van de accu. Als je goed kijkt zie je aan dat frame aan de onderkant gaatjes zitten. Daar kun je dus de stang aan vast maken. Hiervoor zijn schroefjes en boutjes geleverd, maar als je ze daarmee vast wil maken, dan moet je onder je auto kunnen en heb je hulp nodig. Ik heb het vastgemaakt met een tie-rip. Zit net zo vast en stukken makkelijker!!

Dan pak je de koude luchttoevoerslang. Daar moet je eerst aan een van de kanten een gaatje maken in de rand. Dan maak je die met de bijgeleverde tie-rips vast aan je onderste grill. Het is even priegelen om die slang er goed tussendoor te krijgen, maar het kan dus wel. De bijgeleverde handleiding laat die koudeluchtslang boven het luchtfilter uitkomen. Daarvoor was die bij mij toch echt te kort. Dus ik heb hem onder het luchtfilter uit laten komen. Ziet er ook mooier uit!! Je ziet het uiteinde van de koudeluchttoevoerslang op de derde foto!
Vervolgens pak je het nieuwe sportluchtfilter. Hier maak je dat tussenstuk aan vast, door middel van een slangenklem (is te zien op de derde foto). En dan kun je de oude slang er weer op vast zetten.
Sluit het toevoerslangetje weer aan op het nieuwe luchtfilter. Hiervoor heb je een tussenstuk (soort buisje) gekregen. Dat buisje druk je eerst in de koon. Daarna druk je de slang erop. De slang gaat er erg moeilijk op, maar ja, dan zit die ook echt vast. Vergeet ook niet om hier het mini-slangenklemmetje op vast te maken.
Dan kun je de stekker weer aansluiten. Doordrukken totdat je klik hoort. En dan kun je de buis vastmaken aan de hulpsteunstang (leuk woord voor galgje, haha). Ook hier heb je een slangenklem voor! Zorg dat deze ter hoogte van het einde van de rubberen slang zit, zodat die daar goed vast zit (zie vierde foto).
Tip: let op dat je draagstang voor je motorklep omhoog te houden niet in je luchtfilter duwt! Daar kwam ik dus na een dag achter. Doordat de koon enige speling had, kwam die tegen het uiteinde van die stang aan en is die enigszins beschadigd.

Tip2: heb je geen wielkappen meer of zijn ze deels open, maak dit dan dicht (als je tenminste de onderste kap van het oude luchtfilter hebt weggehaald). Anders komt er allemaal stof en vuil op je luchtfilter en daar wordt het niet beter van he!
Voor vragen mail je me maar

De foto's:
John is druk bezig met alles loskoppelen, al ging dat toch niet helemaal soepel


Hier zijn alle slangen en stekkers losgekoppeld en de kap van het oude luchtfilter is eraf:

Hier is het hele oude luchtfilter weg. Het kostte wat ruk en trekwerk, maar ook de onderste bak is eruit...

En hier dan het eindresultaat:


groetjes, gabbagirl

PS. Het luchtfilter is van K&N zoals ik al hierboven had genoemd en is ? 120 euries (ex BTW) en bestelnr. is KN57-0210!