Probleem met Puma: foutcodes!
Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators
Probleem met Puma: foutcodes!
Zoo.. ik heb de Elmscan 5 USB binnen, mooi dingetje! Lees de puma prima uit!
Ik zal direct even heel kort mijn probleem uitleggen met de Puma: Als ik meer dan een beetje gas geef tussen 1000 en 2000 toeren, dan stottert de motor krachtig, en voelt het een beetje alsof je in de buik van een kangaroo zit: je stuitert alle kanten op. Als de motor/uitlaat goed warm zijn hoor je ook de benzine ontploffen in de uitlaat, dus ik vermoed dat er wat mis is met het mengsel (teveel ingespoten).
Een aantal (UK) pumapeople had dit ook (lambda kapot), maar mijn benzineverbruik is nog te 'goed' om dat kapot te hebben. Buiten die rev-range gaat ie ook nog prima, dus bougie(kabels) lijkt me vrij sterk (krijg ook geen misfire foutmeldingen).
Ik heb de volgende foutcodes ontdekt:
P0113 Intake Air Temperature Sensor 1 Circuit High
P0135 O2 Sensor Heater Circuit
P0500 Vehicle Speed Sensor "A"
Na een DTC code reset waren ze allemaal weg (de O2 sensor fout kwam dus waarschijnlijk omdat ik hem een keer losgetrokken had om te meten).
De P0500 kwam terug (Pending), en ik zag net de P0113 ook weer terug staan. Ze waren wel allebei weg toen ik daarna de motor uitzette, dus waarschijnlijk had dat wat met dat pending te maken (motor te kort aan ofzo, dus alle pending weg).
Mijn vraag: Kan iemand met de diag kabel eens 100 meter rijden, en vertellen of hij een snelheid ziet aangegeven? De P0500 code wil zeggen dat je speedsensor kapot is. Mijn dashboard doet het echter prima, alleen ik zie dus inderdaad geen snelheid via de diagnose kabel (blijft op 0 staan).
Ik vraag me dus af of er iets raars aan de hand is (dashboard doet het wel, ECU ziet het niet, half dode sensor ofzo? Geeft maar de helft door?), of dat dit een 'feature' van de puma is (die foutmelding heeft iedereen ofzo).
Alvast bedankt, en eventuele hulp bij het probleem wordt ten zeerste op prijs gesteld! En anders word het waarschijnlijk een bezoekje Ford dealer
edit gabbagirl: gesplitst wegens onjuiste subtopic voor dit soort berichten
Ik zal direct even heel kort mijn probleem uitleggen met de Puma: Als ik meer dan een beetje gas geef tussen 1000 en 2000 toeren, dan stottert de motor krachtig, en voelt het een beetje alsof je in de buik van een kangaroo zit: je stuitert alle kanten op. Als de motor/uitlaat goed warm zijn hoor je ook de benzine ontploffen in de uitlaat, dus ik vermoed dat er wat mis is met het mengsel (teveel ingespoten).
Een aantal (UK) pumapeople had dit ook (lambda kapot), maar mijn benzineverbruik is nog te 'goed' om dat kapot te hebben. Buiten die rev-range gaat ie ook nog prima, dus bougie(kabels) lijkt me vrij sterk (krijg ook geen misfire foutmeldingen).
Ik heb de volgende foutcodes ontdekt:
P0113 Intake Air Temperature Sensor 1 Circuit High
P0135 O2 Sensor Heater Circuit
P0500 Vehicle Speed Sensor "A"
Na een DTC code reset waren ze allemaal weg (de O2 sensor fout kwam dus waarschijnlijk omdat ik hem een keer losgetrokken had om te meten).
De P0500 kwam terug (Pending), en ik zag net de P0113 ook weer terug staan. Ze waren wel allebei weg toen ik daarna de motor uitzette, dus waarschijnlijk had dat wat met dat pending te maken (motor te kort aan ofzo, dus alle pending weg).
Mijn vraag: Kan iemand met de diag kabel eens 100 meter rijden, en vertellen of hij een snelheid ziet aangegeven? De P0500 code wil zeggen dat je speedsensor kapot is. Mijn dashboard doet het echter prima, alleen ik zie dus inderdaad geen snelheid via de diagnose kabel (blijft op 0 staan).
Ik vraag me dus af of er iets raars aan de hand is (dashboard doet het wel, ECU ziet het niet, half dode sensor ofzo? Geeft maar de helft door?), of dat dit een 'feature' van de puma is (die foutmelding heeft iedereen ofzo).
Alvast bedankt, en eventuele hulp bij het probleem wordt ten zeerste op prijs gesteld! En anders word het waarschijnlijk een bezoekje Ford dealer
edit gabbagirl: gesplitst wegens onjuiste subtopic voor dit soort berichten
Bedoel je dat iemand met jouw scanner rijdt, of dat iemand gewoon probeert wat hij uitleest met een andere scanner (of hij wel een snelheid op de scanner krijgt? In het laatste geval, bij ons wel dus.
Welke software gebruik je? Ik heb het vermoeden dat je VSS niet goed werkt.
Edit: Jon is (nog) geen lid, dus reactie zal er niet komen.
Welke software gebruik je? Ik heb het vermoeden dat je VSS niet goed werkt.
Edit: Jon is (nog) geen lid, dus reactie zal er niet komen.
Gabbagirl, dank voor het verplaatsen ;)
Ik pm je zometeen even een prijsje wat de distributieriem mij gekost heeft voor in de FAQ area, ik kan er zelf niet replyen.
De Inlet Air Temp code komt niet meer terug (ik zag na afloop van het naar huis rijden deze avond ook dat na een tijdje stilstaan de temperatuur naar een graadje of 18 was gestegen, ipv de 5 graden die het buiten is, dus dat zou zeggen dat ie in orde is.
De speedsensor error blijft komen, de ECU vehicle speed blijft ook op 0 staan. Dankzij Hans weet ik dat dit dus niet hoort bij een Puma, en dus ook echt een fout is.
Ik ga morgen even langs de Ford dealer voordat ik naar het werk ga, even kijken of ik hem achter kan laten en dat ze er even naar kijken. Het begint nu stevig irritant te worden, en het ontploffen van benzine in de uitlaat klinkt leuk maar sloopt je wel je katalysator als het wat heftig gebeurt. En das pas echt duur...
Wish me luck, ik hoop dat het inderdaad toch ergens de temperatuursensor is... 30 euro + wat uurloon en ik ben gefixt
Ik pm je zometeen even een prijsje wat de distributieriem mij gekost heeft voor in de FAQ area, ik kan er zelf niet replyen.
Rizzah & Nowi: Dat klopt. Ik heb even ermee ge-experimenteerd, en de pending code krijg je als hij pas de eerste keer de foutmelding ziet. De 2e of 3e keer dat hij het ziet maakt hij hem permanent.Nowi schreef:Maar als ze terugkomen wel degelijk dat er iets scheelt met die codes. hapering of dergelijke.
Denk eerlijk dat het uwe temperatuur van de lucht stuk is.
Zal denken dat het koud is en spuit meer in?
Is een gedacht he.
De Inlet Air Temp code komt niet meer terug (ik zag na afloop van het naar huis rijden deze avond ook dat na een tijdje stilstaan de temperatuur naar een graadje of 18 was gestegen, ipv de 5 graden die het buiten is, dus dat zou zeggen dat ie in orde is.
De speedsensor error blijft komen, de ECU vehicle speed blijft ook op 0 staan. Dankzij Hans weet ik dat dit dus niet hoort bij een Puma, en dus ook echt een fout is.
Ik ga morgen even langs de Ford dealer voordat ik naar het werk ga, even kijken of ik hem achter kan laten en dat ze er even naar kijken. Het begint nu stevig irritant te worden, en het ontploffen van benzine in de uitlaat klinkt leuk maar sloopt je wel je katalysator als het wat heftig gebeurt. En das pas echt duur...
Wish me luck, ik hoop dat het inderdaad toch ergens de temperatuursensor is... 30 euro + wat uurloon en ik ben gefixt
Ik ben niet langs de Ford dealer geweest, heb die avond nog even een stukje gereden en puur getest, en kwam tot de conclusie dat het puur temperatuur afhankelijk was (als ie nog koud is snel optrekken laag in die toeren is geen probleem).
Dit liet me denken dat het toch wat met de inlaatlucht was, en de temperatuur hiervan, dus ik heb gewacht tot vandaag dat ik tijd had, en nog even alles nagelopen.
Ik heb de IAT sensor schoon gemaakt, zag er niet echt smerig uit maar toch maar even flink schoongespoten. Dat had helaas geen effect.
Als laatste poging maar even de bougies nagelopen, zagen allemaal mooi bruin en bijna niet gebruikt uit (klopt, want ze zitten ook maar 1 tot 2k km erin). Ook even de MAF (luchtmassaweger) bekeken. En voila, hij deed het weer normaal.
Ik heb dus puur alleen gekeken, niks aangepast. Ik vermoed dat er wat oxidatie op de connector van de MAF zat, en dat dit door het los en vast maken weer goed contact maakt :S Raar, want er was geen foutmelding, en je zag hem ook gewoon meten via de kabel.
Anyway, hij doet het weer, iemand die (min of meer) hetzelfde probleem heeft (schokken tussen 1000 en 2000 rpm, benzineverbruik min of meer normaal (dus geen dode lambda sensor)), probeer je MAF eens ;)
Dank allen voor de suggesties, en bedankt om hem even hier te laten staan!
Dit liet me denken dat het toch wat met de inlaatlucht was, en de temperatuur hiervan, dus ik heb gewacht tot vandaag dat ik tijd had, en nog even alles nagelopen.
Ik heb de IAT sensor schoon gemaakt, zag er niet echt smerig uit maar toch maar even flink schoongespoten. Dat had helaas geen effect.
Als laatste poging maar even de bougies nagelopen, zagen allemaal mooi bruin en bijna niet gebruikt uit (klopt, want ze zitten ook maar 1 tot 2k km erin). Ook even de MAF (luchtmassaweger) bekeken. En voila, hij deed het weer normaal.
Ik heb dus puur alleen gekeken, niks aangepast. Ik vermoed dat er wat oxidatie op de connector van de MAF zat, en dat dit door het los en vast maken weer goed contact maakt :S Raar, want er was geen foutmelding, en je zag hem ook gewoon meten via de kabel.
Anyway, hij doet het weer, iemand die (min of meer) hetzelfde probleem heeft (schokken tussen 1000 en 2000 rpm, benzineverbruik min of meer normaal (dus geen dode lambda sensor)), probeer je MAF eens ;)
Dank allen voor de suggesties, en bedankt om hem even hier te laten staan!
Da's heel mooi. Ik ben een beetje aan het experimenteren met het uitlezen van de Puma en zal binnenkort een en ander daarover in het technisch gedeelte plaatsen. En omdat jij daar ook mee bezig bent is het leuk dat je mij misschien van goede raad kunt voorzien (en omgekeerd als het nodig is).Clawz schreef:Exact, komt eraan. Ik maak het vanavond over en stuur het inschrijfformulier op. Deze meevaller moet gevierd worden ;)
-
- Puma Lover
- Berichten: 805
- Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
- Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
- Locatie: Wijnandsrade
- Contacteer: